The purpose
of this research in the relational screening model is to identify the
relationship between social development levels and self-care skills of children
aged 4-5 who attend the pre-school institution. The universe of the research is
composed of children aged 4-5 who attend kindergartens in Pamukkale district of
Denizli Provincial Directorate of National Education. Personal Information
Form, Behavioural Assessment Scale and Self-Care Skills Check List were used as
data collection tools. Pearson Correlation, Mann Whitney U, Kruskal Wallis and
T Tests, and number percentage distribution were used in the evaluation of the
data. It was determined that while there was no significant difference in
children’s level of personal care (p >0.05), there was a significant
difference in their level of eating and dressing skills according to sex (p<
0.05); ıt was found out that there is a positive relationship between
children’s self-care skills and social skills.
İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın amacı, okul
öncesindeki 4-5 yaş grubu çocukların sosyal gelişim düzeyleri ile öz bakım
becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Evren, Denizli İl Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı Pamukkale ilçesindeki bağımsız anaokullarındaki 4-5 yaş
grubu çocuklardır. Kişisel Bilgi Formu, Davranış Değerlendirme Ölçeği ve Öz bakım
Becerileri Kontrol Listesiyle veriler toplanmıştır. Sayı, yüzde dağılımları, Pearson
Korelasyon, Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve T Testleriyle veriler
değerlendirilmiştir. Çalışmaya alınan çocukların cinsiyete göre yemek
yeme ve giyinme beceri düzeyinde anlamlı bir farklılık var iken (p<0.05),
kişisel bakım düzeyinde anlamlı bir farklılık olmadığı (p>0.05); öz bakım
becerisi ile sosyal becerisi arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu
saptanmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | 2063 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | November 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |