The
climate of the school is an important factor that determines the quality of
education-training. Noise, ruining the school climate, decreases the
productivity of education-training activities. The aim of this study is to
evaluate the views of elementary teachers about the level of noise pollution at
schools, its reasons, effects and control. The study is a qualitative research and
designed in the pattern of phenomenology. Within this frame, it is attempted to
reveal the knowledge, experience and views teachers have about noise pollution
at schools. As a result of the research the views of teachers regarding noise
pollution at schools were grouped under seven themes. These themes are as below
“the level of noise at school”, “the meaning of noise pollution concept”, “the
reasons of the noise at school”, “the place and time in which the noise
increases”, “the reactions teacher give to noise”, “the educational,
physiological and psychological effects of the noise”, “the views of teachers
to decrease and avoid noise”. It is remarked that the statements teachers
uttered most were “the reasons of the noise at school” and “the educational, physiological
and psychological effects of the noise”
Okul
iklimi okullarda eğitim-öğretimin kalitesini belirleyen en önemli unsurdur.
Gürültü okul iklimini bozarak eğitim-öğretim faaliyetlerinin verimini düşürmektedir.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerin okullardaki gürültü kirliliğinin
düzeyi, nedenleri, etkileri ve kontrol edilmesi konusunda görüşlerini
değerlendirmektir. Çalışma nitel bir araştırma olup, olgu bilim deseninde
tasarlanmıştır. Bu çerçevede öğretmenlerin okulda gürültü ile ilgili sahip
oldukları bilgi, deneyim ve görüşlerin ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Araştırmanın sonucunda okuldaki gürültü kirliliğine ilişkin öğretmen görüşleri
yedi tema altında toplanmıştır. Bu temalar; “okulda gürültü düzeyi”, “gürültü
kirliliği kavramının anlamı”, “okuldaki gürültünün sebepleri”, “okuldaki
gürültünün yoğunlaştığı yerler ve zamanlar”, “öğretmenlerin gürültüye karşı
verdikleri tepkiler”, “gürültünün eğitsel, fizyolojik ve psikolojik etkileri” ve “öğretmenlerin
gürültünün azaltılması veya engellenmesine dair görüşleri” şeklindedir.
Öğretmenlerin en çok dile getirdiği söylemler “okuldaki gürültünün sebepleri”
ve “gürültünün eğitsel, fizyolojik ve psikolojik etkileri” temaları altında
olduğu dikkat çekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |