The mathematics course is of vital importance for students as
of the first grade. A student’s achievement in a particular course is directly
associated with his/her perception regarding such course. In this regard, this
study made an attempt to determine the perceptions of students regarding the
mathematics course and mathematics teachers through metaphors. The research
data were collected via a questionnaire composed of four sections and 16 questions.
Although it was a phenomenological study, a questionnaire was employed to have
a broader sample. The questionnaire was prepared by the researchers and
improved based on expert opinion. The questionnaire was administered in 10
different private education institutions. The questionnaire forms filled in by
640 students were included in the study and subjected to content analysis.
According to the findings, while many students considered the mathematics
course difficult, boring, and complicated, some found it easy and enjoyable. In
addition, some students stated that one had to be intelligent to succeed in the
mathematics course. A great majority of the students regarded mathematics
teachers as intelligent people.
Matematik dersi ilköğretim birinci sınıftan itibaren
öğrenciler için büyük önem taşımaktadır. Bir öğrencinin bir dersteki başarısı o
derse olan algısıyla doğrudan ilgilidir. Bu amaçla araştırmada öğrencilerin
matematik ve matematik öğretmenine yönelik algıları metaforlar yardımıyla
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veriler dört bölümden ve 16 sorudan
oluşan anket ile toplanmıştır. Araştırmanın modeli olgu bilim çalışması
olmasına rağmen anket kullanılmasının nedeni örneklem grubunu daha geniş
tutmaktır. Anket araştırmacılar tarafından hazırlanmış ve uzman görüşü alınarak
geliştirilmiştir. Bu anket 10 farklı özel eğitim kurumunda uygulanmış ve 640
öğrencinin anketi araştırma kapsamına alınarak analiz edilmiş, veriler içerik
analizi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin
birçoğu matematik dersini zor-sıkıcı ve karmaşık bir ders olarak görürken, bir
kısmı ise matematik dersini kolay-eğlenceli bir ders olarak görmektedir. Ayrıca
bazı öğrenciler matematik dersinde başarılı olmak için zeki olmak gerektiğini
söylemiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu matematik öğretmenlerini zeki
insanlar olarak algılamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | August 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |