The aim of the study was to investigate the contribution of STEM
awareness on entrepreneurial characteristics of prospective science teachers.
The research was conducted with 162 prospective science teachers. Data were
obtained prospective science teachers who were enrolled in a public university in Turkey. The participants was
selected according to typical case sampling. The data were collected through "Entrepreneurship
Scale Toward Prospective Teachers” and “STEM Awareness Scale”. The findings of
the study show that the STEM awareness of prospective science teachers is a
significant predictor of their entrepreneurial characteristics such as taking
risk, being innovative, self-confidance, seeing opportunities and emotional
intelligence. Moreover, it was found that STEM awareness is more predicts
emotional intelligence with with a variance rate of 29%. than other
entrepreneurial characteristics. Depending on these results, researchers could
examine the contribution of STEM awareness on other life skills (critical
thinking, creative thinking, analytical thinking, decision making).
Bu araştırmanın amacı fen bilimleri
öğretmen adaylarının sahip olduğu FeTeMM farkındalıklarının girişimci
özellikleri yordama durumunu incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline
göre tasarlanmıştır. Araştırmaya 162 fen bilimleri öğretmen adayı katılmıştır. Örneklem,
Türkiye’de bir devlet üniversitesinde amaçsal örnekleme yaklaşımlarından tipik
durum örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Veriler “FeTeMM farkındalık Ölçeği”
ve “Öğretmen Adaylarına Yönelik Girişimcilik Ölçeği” kullanılarak elde
edilmiştir. Verilerin analizinde basit doğrusal regresyon analizinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmen adaylarının sahip
oldukları FeTeMM farkındalıklarının girişimci özellikleri anlamlı düzeyde yordadığı
belirlenmiştir. FeTeMM farkındalığının girişimci özellikler arasında en fazla yordadığı
değişken, % 29 varyans oranı ile duygusal zeka olmuştur. Bu sonuçlara bağlı
olarak fen bilimleri öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının, diğer
yaşam becerilerini (eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, analitik düşünme,
karar verme) yordama durumu incelenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 2023 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | October 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 4 |