The aim of this study is to analyze the
social studies teachers’ exam questions in terms of revised bloom taxonomy. The
study is designed as a qualitative research and it is carried out using the
descriptive survey model. The study group consisted of 32 social studies
teachers working in Sakarya province. In the study, “The Cognitive Process
Dimension and The Knowledge Dimension Questions Analysis Form” was used as a
data collection tool. As a result of analysis related to the cognitive process
dimension and the knowledge dimension of Revised Bloom’s Taxonomy, the
questions, asked in the exams by the teachers, were found to be related to
remembering and understanding in terms of the cognitive process dimension, and
factual knowledge in terms of knowledge dimension of Revised Bloom’s Taxonomy.
Araştırmanın
amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınavlarda sordukları soruları
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi basamaklarına göre analiz etmektir. Araştırma,
nitel bir araştırma olarak tasarlanmış ve betimsel tarama modeli kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu Sakarya ilinde görev yapan 32 sosyal
bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada “Bilişsel Süreç ve Bilgi Boyutu
Soru İnceleme Formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin
sınav sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel süreç ve bilgi
boyutlarının hangi basamağına karşılık geldiğinin belirlenmesi amacıyla yapılan
analizler sonucunda, soruların bilişsel seviyelerinin çoğunlukla hatırlama ve
anlama basamaklarına karşılık geldiği, bilgi boyutu seviyesinin ise yüksek
oranda olgusal bilgi boyutunda olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | May 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 1 |