Bu araştırmada, özel
gereksinimli çocuğa sahip anne babaların, yaşam doyumları-nın öz-anlayış ve
merhamet düzeyleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın ana
değişkenleri olan öz-anlayış, merhamet ve yaşam doyumları tek tek ele
alınmıştır. Verilerin anali-zinde aritmetik ortalama, ağırlıklı ortalama, t
testi, F testi, Pearson korelasyon katsayısı ve Stepwise Regresyon analizi
teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın grubunu, 2016 yılında Konya’da bulunan
kaynaştırma, alt sınıf, eğitim uygulama okulu ve rehabilitasyon merkezine devam
eden özel gereksinimli çocuğa sahip 188 anne ve 113 baba olmak üzere toplam 301
ebeveyn oluşturmuştur.
Araştırma bulgularına göre,
özel gereksinimli çocuğa sahip anne babaların öz anlayışları, merhamet
düzeyleri ve yaşam doyumları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Anne-babaların merhamet düzeyi alt boyutlarında sevecenlik, umursamazlık,
paylaşımların bilincinde olma, bağlantısızlık, ilişki kesme puanları, yaşam doyumuyla
anlamlı düzeyde ilişkilidir. Merhamet ölçeğinin olumsuz boyutları olan
umursamazlık, bağlantısızlık ve ilişki kesme boyutları yaşam doyumuyla ters
yönlü bir ilişki göstermişken olumlu boyutları olan sevecenlik, paylaşımların
bilincinde olmada fazla puanlar alan anne babaların ise yaşam doyumlarının daha
yüksek olduğu bulunmuştur. Öz-anlayış ve merhamet düzeylerinin yaşam doyumu
anlamlı düzeyde yordadığı saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre özel
gereksinimli çocuğa sahip anne babaların yaşam doyumlarını artırıcı öz-anlayış
ve merhametli tutumlarını artırıcı psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri
verilebilir.
In this research it is aimed to examine the life satisfaction of self-understanding and compassion levels of parents who have children with special needs. The main variables of the study were self-understanding, compassion and life satisfaction. Arithmetic mean, weighted mean, t test, F test, Pearson correlation coefficient and Stepwise regression analysis techniques were used in the analysis of the data. The group of the study comprised of 301 parents, including 188 mothers and 113 fathers, who have children with special needs attending the rehabilitation center, mainstream school, lower class and an educational practice school in Konya in 2016.
According to research findings, significant relationships were found between these parents’ self-understanding, compassion levels and life satisfaction. Parental compassion level sub-dimensions are significantly associated with compassion, indifference, consciousness of sharing, disconnection, severity of relationship and life satisfaction. Negligence, disconnection and severance, which are the negative dimensions of compassion scale, have negative relationship with life satisfaction, while humaneness and parents with higher scores of sharing, which are the positive dimension of compassion scale, have higher life satisfaction levels. Another important finding is that levels of self-understanding and compassion predict life satisfaction at a meaningful level. According to research findings, psychological counseling and guidance services can be given to increase the self-understanding, compassionate attitudes and life satisfaction of parents who have children with special needs.
Children with special need compassion life satisfaction self-understanding special education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | April 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 1 |