A total of 189 middle school 8th grade
students participated in this study and it was aimed to determine the problem
posing performances of these students that can be solved by the look for a
pattern strategy which is one of the problem solving strategies. For this
purpose, students are asked to pose problems that can be solved with the look
for a pattern strategy and to explain step by step what they are doing in the
process of posing this problem. Clinical inter-views were conducted with 6
students who were volunteers from the study participants and who differed
according to their level of achievement. Descriptive and semantic analysis
techniques were used in the analysis of the data obtained from the study.
According to the results of the study it can be concluded that the vast
majority of participants tended to give pattern examples rather than the
problems that could be solved by the look for a pattern problem solving
strategy. When we look at the structure of the problems that can be solved by
the loook for a pattern strategy, it is seen that the students apply more
linear number patterns.
Bu çalışmaya toplam 189
ortaokul 8. sınıf öğrencisi katılmış olup, bu öğrencilerin problem çözme
stratejilerinden biri olan örüntü arama stratejisi ile çözülebilecek problem
kurma performanslarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
öğrencilere örüntü arama stratejisi ile çözülebilecek problem kurmaları ve bu
problem kurma sürecinde neler yaptıklarını adım adım anlatmaları istenmiştir.
Çalışmaya katılan öğrencilerden gönüllü olan ve başarı düzeylerine göre
farklılık gösteren toplam 6 öğrenci ile de klinik görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde semantik ve
betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara
bakıldığında, katılımcıların büyük çoğunluğu örüntü arama stratejisi ile
çözülebilecek problem kurma yerine örüntü oluşturma yoluna gitmişlerdir. Örüntü
arama stratejisi ile çözülebilecek problemlerin yapısına bakıldığında ise
öğrencilerin daha çok lineer sayı örüntüsü türüne başvurdukları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | May 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |