The
study was designed with the aim of examining the performance of imaginary
drawing in autistic children in relation to autism levels and developmental
screening tests. A total of 17 (5 girls, 12 boys) 5-8 years old children who
has diagnosed with autism and completed all phases (understanding the words,
distinguishing the picture pairs and completing the picture) correctly in the
Imaginary and Real Distinction Pre-Assessment Study, were included in the
study. Autistic children have been assessed in terms of the scores in
imaginative picture-drawing and creative content of real and impossible
beings/things. In addition, each child has been examined in terms of the
screening test scores in his/her imaginary picture-drawing and creative content
status, by applying the developmental screening tests; Ankara Developmental
Screening Inventory (ADSI), Autism Behavior Checklist (ABC), Peabody Picture
Vocabulary Test, and Gesell Development Test.
The
results demonstrated that although autistic children have been successful in
defining the impossible picture in picture pairs and completing the missing
picture in a way that is compatible with the impossible content, they have been
considerably unsuccessful in retrieval drawing of the imaginary impossible
pictures particularly the human figures
Araştırma otistik çocuklarda hayali resim çizebilme performansının
otizm derecesi ve gelişim tarama testleri ile ilişkili olarak incelenmesi amacı
ile tasarlanmıştır. Araştırmaya, 5-8 yaş arası toplam 17 (5 kız,12 erkek) otizm
tanısı almış, Hayal ve Gerçek Ayrımı Ön
Değerlendirme Çalışması’nda tüm aşamaları (sözcükleri anlama, resim çiftlerini
ayırt etme ve resim tamamlama) doğru şekilde tamamlayan çocuklar alınmıştır.
Otistik çocuklar gerçek ve imkânsız varlıklara dair hayali resim çizme durumu
ve yaratıcı içerik puanı açısından değerlendirilmiştir. Ayrıca her çocuğa
gelişim tarama testleri olan Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE), Otizm Davranış
Kontrol Listesi (ABC), Peabody Resim Kelime Testi ve Gesell Gelişim Testi
uygulanarak, hayali resim çizme durumu ve yaratıcı içerik puanı tarama testleri
skorları açısından da incelenmiştir. Bulgularımız otistik çocukların resim
çiftlerinde imkânsız resmi tanımlama ve eksik resmi imkansız içerikle uyumlu
şekilde tamamlamayı başarmalarına rağmen, hayali imkansız resmi var olmayan bir
şeyi tasarlayıp çizme çizmede, özellikle insan figüründe büyük ölçüde başarısız
olmuşlardır. Otistik çocuklarda var olmayan bir şeyi tasarlayıp çizme çizebilme
performansı artan otizm derecesi ile azalmakta, gelişim tarama test skorları
ile doğru orantılı olarak artmaktadır. Otistik çocukların var olmayan bir şeyi
tasarlayıp çizmede yaşadıkları zorluğun hayal etme ve içsel temsil oluşturmadan
ziyade, planlama ve yürütme aşamalarında ortaya çıkabileceğine ve yaratıcılık,
kognitif ve dil gelişim düzeyi ve otizm derecesi ile potansiyel ilişkisine
işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |