Teachers start their professional
careers in similar conditions, as novice teachers. However, not every teacher
attains the level of competent expertise in their professional lives. In this
study, teachers’ process of being competent professionals; their career
developments and how they learn the profession during their careers are
examined in the case of geography teachers in Turkey. 25 geography teachers
working in different school types across Turkey participated in the study. The
data was collected through semi-structured interviews. Content analysis was
carried out by using QDA Miner Lite 2.0.5 qualitative analysis software.
According to the results of the study, it was found that the majority of the
participants did not make an easy induction to the profession and they
generally learned about their profession from their role models (i.e. teachers
from their own school years) and through their own experiences. Furthermore,
the participants’ motivations for professional development are usually low and
their professional development is generally not supported by different
stakeholders. It appeared that the participants have usually not meet the
criteria required for the level of competent professionalism fully. However,
they seemed to have competencies regarding three career stages: Novitiate,
transition to expertise, expertise.
Öğretmenler
mesleki yaşantılarına benzer şartlarda; acemi (novice) bir şekilde başlarlar.
Ancak yetkin bir uzmanlığa ulaşmak her öğretmen için mümkün olmayabilir. Bu
çalışmada coğrafya öğretmenleri örneğinden hareketle, Türkiye'de öğretmenlerin
yetkin uzman olma süreci; buna bağlı olarak ilerleyen kariyer gelişimleri ve bu
süreçte mesleklerini nasıl öğrendikleri irdelenmiştir. Çalışmaya Türkiye’nin farklı illerinde ve
farklı lise türlerinde görev yapan, hizmet süresi on beş yıl ve üzeri olan
toplam yirmi beş coğrafya öğretmeni katılmıştır. Çalışmada
veri, yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış ve QDA Miner Lite 2.0.5 nitel analiz
programıyla içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgulara göre,
katılımcıların birçoğunun mesleğe çok kolay bir başlangıç yapmadıkları,
öğretmenliği temel olarak rol model aldıkları eski bir öğretmenlerinden ve
kendi deneyimlerinden hareketle öğrendikleri belirlenmiştir. Katılımcıların
mesleki gelişimlerine yönelik motivasyonlarının genellikle düşük olduğu ve mesleki
gelişimleri bakımından farklı paydaşlardan yeterli desteği görmedikleri ortaya
çıkmaktadır. Katılımcıların çalışmada betimlendiği şekilde yetkin uzmanlığın
ölçütlerini tam olarak karşılamadıkları ancak hâlihazırda şu üç kariyer aşamasına
yönelik yetkinliklere sahip oldukları anlaşılmaktadır: Acemilik dönemi,
uzmanlığa geçiş dönemi ve uzmanlık dönemi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | January 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |