In this research, it has been aimed to develop a STEM center model by
examining the situation analysis of STEM centers in Tukey. The general scanning method is used from the scanning methods. In this
study, the data were obtained from the "Semi-structured Interview
Form" and "Structured Observation" notes and the data were analyzed by descriptive analysis technique. The working
group is consisted of three separate STEM center in Turkey and the teachers
working in these centers. As a result of the research, it was determined
that the STEM centers examined differ from administrative and structural
aspects and they are structured on the basis of public services and teaching. There is also no framework legislation that sets out the working
procedures and principles of STEM education centers. The common
points of the STEM education centers examined during the research process are
also limited. It is proposed to establish a legislation by
determining the criteria governing the establishment and operation of STEM
centers in the direction of the data obtained from the research.
Bu araştırmada
Türkiye’de STEM eğitimi veren merkezlerin durum analizlerinin incelenerek STEM
merkezi modeli geliştirilmesi amaçlanmıştır. Tarama modellerinden genel tarama
modeli kullanılan bu araştırmada veriler, “Yarı yapılandırılmış Görüşme Formu”
ve “Yapılandırılmış Gözlem” notlarından elde edilmiş; betimsel analiz tekniği
ile analiz edilmiştir. Çalışma grubu, Türkiye’deki üç ayrı STEM merkezi ve bu
merkezlerde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda
incelenen STEM merkezlerinin idari ve yapısal açıdan faklılık
gösterdiği, kamu hizmetleri ve öğretim çerçevesinde yapılandırıldıkları tespit
edilmiştir. Ayrıca STEM eğitim merkezlerinin çalışma usul ve esaslarını belirleyen
bir çerçeve mevzuatta yoktur. Araştırma sürecinde incelenen STEM eğitim
merkezlerinin ortak noktaları da kısıtlıdır. Araştırmadan elde edilen veriler
doğrultusunda STEM merkezlerinin kurulması ve çalışmasını düzenleyen
kriterlerin belirlenerek bir mevzuatın oluşturulması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |