Ruhsallık, yönetim çalışmalarında giderek artan bir ilgi ile
karşılanmış ve son yıllarda işyeri ruhsallığı kapsamında yeniden incelenmeye
başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin hayat anlamını, mesleği
sürdürme isteklerini, stres ve tükenmişlik durumlarını ruhsal yaşam ve
inançları bağlamında incelemektir. İşyeri ruhsallığı çerçevesinde yapılan bu
çalışma nitel araştırma yöntemi temelli olup olgubilim desenindedir. Çalışma
grubunun seçiminde uygun örneklem kullanılırken verilerin analizinde içerik ve betimsel
analiz tekniklerine yer verilmiştir. 10 öğretmen ile gerçekleştirilen yarı
yapılandırılmış görüşmeler sonucunda öğretmenlerin ruhsal yaşamının “insani
değerler, insan hakları ve görevsel değerler” temalarında okul hayatlarına
etkilerinin olduğu görülmüştür. İş stresine ve tükenmişliğe karşı öğretmenlerin
ruhsal ve alternatif çözümler geliştirdiği ifade edilmiştir. Öğretmenlerin hayatlarını
anlamlandırmada çocuk sahibi olmadan mutluluk duygusuna kadar farklı olguların
rol oynadığı anlaşılmıştır. Katılımcılar genel olarak mesleklerini sürdürmeye
istekli olsalar da hayatlarında en az bir kez meslekten ayrılmayı düşündüklerini
ifade etmiştir. Bu bulgular
genel olarak ele alındığında öğretmenlerin iç yaşamlarının okul hayatlarına
önemli etkilerinin olduğunu göstermektedir.
Spirituality has attracted an increasing attention throughout management studies and been studied under spirit at work in recent years. The purpose of study is to examine teachers’ meaning of life, desire to pursue teaching profession, stress and burnout situations in the con-text of their spiritual life and beliefs. This study within workplace spirituality is based on quali-tative research method with a phenomenological design. Convenience sampling was employed in the selection of the study group while content and descriptive analyses were used in the data analysis. As a result of semi-structured interviews with 10 teachers, it was seen that the effects of teachers' spiritual life on school life were gathered within the themes of "human values, human rights and duty values”. Teachers were stated to develop spiritual and alternative solu-tions against job stress and burnout. It is understood that different phenomena like having children, happiness play a role in life meaning of teachers. Although most of the participants seemed willing to pursue their occupation, they thought of leaving the profession at least once in their lives. These findings generally show that teachers’ inner lives have a significant impact on their school life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | February 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 4 |