The aim of this research investigated to thematic analysis method the studies using Solomon Experimental Design (SED) at the education literature
from 1949 to 2016. Within the scope of the research, 24 studies
were investigated. These
studies were exposed to thematically content analysis via such parameters as
the aim of the study, the educational field, sampling, data analysis
techniques, learning methods used in the study, SED type and suggestions and recommendation.
It seems that there are a limited number of studies
made using SED. In the investigated studies, were used as three groups (1
experiment and 2 control groups), 4 groups (2 experiments and 2 control
groups), 5 groups (2 experiments and 3 control groups) and 6 groups (4
experiments and 2 control groups). The studies were made in different levels of
education using different learning methods and samples in different educational
levels. In the investigation, it used mixed research method in a very small
number of studies, and quantitative data collection techniques were used according
to the quantitative research approach. In addition, data were analyzed by
one-way analysis of variance and t-tests. By using SED in experimental studies,
the effect of learning methods and techniques could be better investigated.
Bu araştırmanın amacı, 1949-2016 yılları arasında eğitim
alanyazınında Solomon Deneysel Deseni (SDD) kullanan makaleleri tematik içerik
analizi yöntemi ile incelemektir. Araştırma kapsamında 24 makale incelenmiştir.
Makaleler; araştırmanın amacı,
uygulama yapılan eğitim alanı, örneklem bilgileri, veri analiz yöntemleri,
araştırmalarda kullanılan öğrenme yöntemleri, Solomon deneysel deseni türü ve
öneriler parametreleri dikkate
alınarak incelenmiştir. SDD kullanılanarak yapılan makalelerin sınırlı sayıda
olduğu görülmektedir. İncelenen makalelerde SDD’nin; üç gruplu (1 deney ve 2
kontrol grubu), dört gruplu (2 deney ve 2 kontrol grubu), beş gruplu (2 deney
ve 3 kontrol grubu) ve altı gruplu (4 deney ve 2 kontrol grubu) olarak
kullanıldığı tespit edilmiştir. Makaleler, eğitimde birçok farklı alanda ve
birçok öğrenme yöntemi kullanılarak farklı eğitim seviyelerinde örneklemlerle
yapılmıştır. İncelemede, çok az sayıda makalede karma araştırma yönteminin
kullanıldığı ve nicel araştırma yaklaşımına göre nicel veri toplama
tekniklerinin kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca makalelerde tek yönlü varyans
analizi ve t-testleri ile veriler analiz edilmiştir. Deneysel çalışmalarda SDD
kullanılarak, öğrenme yöntem ve tekniklerinin etkisi daha iyi araştırılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | November 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 4 |