Bu
çalışmada sekizinci sınıf öğrencilerinin, i) uzamsal görselleştirme, zihinsel
döndürme ve zihinde canlandırma becerilerinin matematik odaklı epistemolojik
inançlar bağlamında, ii) uzamsal görselleştirme, zihinsel döndürme ve zihinde
canlandırma becerilerinin cinsiyet ve matematik başarısı değişkenlerine göre
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma İzmir şehir merkezindeki bir devlet ortaokulunun
sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim gören 200 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri
toplama araçları olarak; uzamsal görselleştirme,
zihinsel döndürme ve Santa Barbara Solids testlerinin yanı sıra matematik
odaklı epistemolojik inanç ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin matematik
başarısını belirlemek için dönem sonu matematik ders notlarından
faydalanılmıştır. Veri setinin analizinde, betimsel istatistiksel tekniklerin
yanı sıra korelasyon katsayısı, Mann-Whitney U testi ve çoklu doğrusal regresyon
analizleri yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğrenmenin çabaya bağlı olduğu
inanç ile uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme arasında pozitif yönlü ve
anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre,
öğrencilerin uzamsal görselleştirme, zihinsel döndürme ve zihinde canlandırma
testlerinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir fark belirlenmemiştir.
Diğer yandan uzamsal görselleştirme, zihinsel döndürme ve zihinde canlandırma
becerileri matematik başarısının %15’ini açıklamıştır. Elde edilen bulgulara
göre birtakım önerilerde bulunulmuştur.
In this
study, it was aimed to investigate (i) the spatial visualization, mental
rotation, and mental visualization skills’ in the context of mathematics-oriented
epistemological beliefs (ii) the spatial visualization, mental rotation and
mental visualization skills’ of the
eighth-grade students according to gender and mathematical success variables.
The research was carried out with 200 students who were studying at the eighth
grade level of a state secondary school in the city center of Izmir. As a data
collection tools; spatial visualization, mental rotation, and the Santa Barbara
Solids test, as well as mathematics-oriented epistemological belief scale.
End-of-term mathematics course notes were used to identify mathematical
achievements. In the analysis of the data set, descriptive statistical
techniques, as well as correlation a coefficient, Mann-Whitney U test, and multiple
linear regression analyses, were performed. According to the results of the
analysis, it was determined that there is a positive and meaningful relationship
between beliefs related to effort and spatial visualization, and mental
rotation. According to the gender variable, there was no significant difference
between the scores of the students’ spatial visualization, mental rotation, and
visual visualization tests. On the other hand, spatial visualization, mental
rotation, and mental visualization skills account for 15% of mathematical
success. According to the findings obtained, some suggestions were made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | November 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 4 |