The purpose of this study was to compare teachers’ opinions about multiple intelligences applications in rural mathematics education and their students’ multiple intelligence areas. Mixed model was used in this descriptive study. Sample of the qualitative study consists of 521 students which were selected from primary schools in the cities in seven geographical regions in the rural Turkey. Work group of the quantitative study consists of 7 mathematics teachers from those primary schools. Data were collected by “Inventory of Multiple Intelligences” and an interview form. Descriptive statistics was used to analyze qualitative data and content analysis was used to analyze quantitative data. According to the results of the study, multiple intelligences which teachers’ most emphasized in mathematics lesson, and students’ most advanced multiple intelligences were parallel. Finally, some suggestions for developing multiple intelligences applications in rural mathematics education were offered.
Bu araştırmanın amacı, kırsalda matematik eğitiminde çoklu zeka uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri ile öğrencilerin çoklu zeka alanlarını karşılaştırmaktır. Araştırma yöntemi betimsel olup nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada değerlendirildiği karma model kullanılmıştır. Nicel bölümün evrenini Türkiye genelinde kırsalda öğrenim gören ilköğretim öğrencileri oluştururken, örneklemi tabakalı örnekleme yöntemiyle yedi coğrafi bölgeden seçilen illerin kırsalında öğrenim gören 521 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel bölümün çalışma grubunu ise örneklemi oluşturan öğrencileri okutan 7 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında öğrencilerin zeka alanlarının gelişmişlik düzeylerini belirlemek amacıyla “Çoklu Zeka Envanteri” kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde nicel veriler için betimsel istatistikten, nitel veriler için ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin derslerde en çok üzerinde durduğu zeka alanları ile öğrencilerin gelişmiş zeka alanlarının genel olarak paralellik gösterdiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında kırsalda matematik eğitiminde çoklu zeka uygulamalarının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 20 Issue: 3 |