BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF ARCS MOTIVATION MODEL ACHIEVEMENT AND RETENTION OF LEARNING IN THE UNIT OF SYSTEMS OF OUR BODY

Year 2012, Volume: 20 Issue: 3, 883 - 896, 01.09.2012

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of ARCS Motivation Model on the students’ academic achievement and retention of learning in the 6th grade Science and Technology course. The sample of the study is consist of 40 students from two intact classes in a public elementary school in Erzurum city centre. One of the classes was randomly assigned as experimental group n:20 in which ARCS was implemented, and the other classes was randomly assigned control group n:20 in which traditional instruction was used. In this study Science and Technology Achievement Test STAT and Retention Test RT are used to collect data. Data were analysed statistically. The results showed that the students in the experimental group were more successful than the students in the control group. Also students in the experimental groups more succesuful than control group on the retention test.

References

  • 1- Adair, J. (2006). Etkili Motivasyon. Babıali Kültür Yayıncılık, 232s, İSTANBUL.
  • 2- Önen, L., & Tüzün, M.B. (2005). Motivasyon, Epsilon Yayıncılık, 166s, İSTANBUL.
  • 3- Wongwiwatthananukit, S & Popovich, N. G. (2000). Applying the ARCS model of motivational design to pharmaceutical education. American Journal Of Pharmaceutical Education, 64(2) 188-194.
  • 4- Shellnut, B, Savage, T & Knowlton, A. (1998). Using the ARCS Model college engineering courses.391-398. www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/recordDetail?accno=ED42386 (15.05.2008).
  • 5- Keller, J..M., & Suzuki K. (2004). Learning motivation and e- learning design: Multinationally validated process, Journal of Educational Media 29(3) 229-239.
  • 6- Dede, Y. (2003). ARCS Motivasyon modeli ve öğe gösterim teorisine (Component display theory) dayalı yaklaşımın öğrencilerin değişken kavramını öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • 7- Gökcül, M. (2007). Keller’in ARCS güdülenme modeline dayalı bilgisayar yazılımının matematik öğretiminde başarı ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ç u k u r o v a Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ADANA.
  • 8- Keller, J.M., & Sang H.S. (2001). Effectivenes of motivanionally adaptive computer- assisted ınstruction on the dynamic aspects of motivation. Educational technology, Research and development 49(2) 5-22.
  • 9-Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları, 223s, ANKARA.
  • 10- Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 21-33.
  • 11-Kayak, S. (2005). ARCS modeline göre tasarlanan eğitsel yazılımın öğrenmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • 12-Keller, J.M., & Kim, C.M. (2008). Effects of motivational and volitional email messages(MVEM) with personal messages on undergraduate students’ motivation, study habits and achievement. British Journal of Educational Technology. 39(1) 36-51.
  • 13-Means, B.T, Jonassen, D.H. & Dwyer, M. F. (1997). Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose. Educational technology, Research and development 45(1), 5-17.
  • 14- Çetin, Ü. (2007). ARCS Motivasyon modeli uyarınca tasarlanmış eğitim yazılımı ile yapılan öğretimle gelenekse öğretimin öğrencilerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • 15- Çepni, S.(2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Dördüncü Baskı. Trabzon.
  • 16- Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 292s, ANKARA.
  • 17- Feng, S., & Tuan, H. L. (2005). Using ARCS model to promote 11Th grades motivation and achievement in learning about acıds and bases. International Journal of Science and Mathematics Education 2005 (3), 463-484.

Arcs Motivasyon Modelinin Vücudumuzdaki Sistemeler Ünitesinde Akademik Başarı ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi

Year 2012, Volume: 20 Issue: 3, 883 - 896, 01.09.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji dersinde ARCS Motivasyon modeline dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına olan etkisini araştırmaktır. Bu çalışmanın örneklemi 2007-2008 Eğitim yılında Erzurum şehir merkezinde bir devlet ilköğretim okulunda rastgele seçilen 40 öğrencinin oluşturduğu iki 6.sınıftır. Bu iki sınıftan biri ARCS Öğretim yönteminin kullanıldığı deney grubu, diğeri ise geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubudur. Çalışmada veri toplama aracı olarak Fen ve Teknoloji Başarı Testi FTBT ile Kalıcılık Testi KT kullanılmıştır. Veriler istatistiksel olarak analiz edilmiş olup, elde edilen sonuçlar deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubuna göre akademik başarılarının daha yüksek olduğunu göstermiştir. Aynı zamanda deney grubundaki öğrencilerin öğrenmelerinin kalıcılığının da daha fazla olduğu görülmüştür

References

  • 1- Adair, J. (2006). Etkili Motivasyon. Babıali Kültür Yayıncılık, 232s, İSTANBUL.
  • 2- Önen, L., & Tüzün, M.B. (2005). Motivasyon, Epsilon Yayıncılık, 166s, İSTANBUL.
  • 3- Wongwiwatthananukit, S & Popovich, N. G. (2000). Applying the ARCS model of motivational design to pharmaceutical education. American Journal Of Pharmaceutical Education, 64(2) 188-194.
  • 4- Shellnut, B, Savage, T & Knowlton, A. (1998). Using the ARCS Model college engineering courses.391-398. www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/recordDetail?accno=ED42386 (15.05.2008).
  • 5- Keller, J..M., & Suzuki K. (2004). Learning motivation and e- learning design: Multinationally validated process, Journal of Educational Media 29(3) 229-239.
  • 6- Dede, Y. (2003). ARCS Motivasyon modeli ve öğe gösterim teorisine (Component display theory) dayalı yaklaşımın öğrencilerin değişken kavramını öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • 7- Gökcül, M. (2007). Keller’in ARCS güdülenme modeline dayalı bilgisayar yazılımının matematik öğretiminde başarı ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ç u k u r o v a Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ADANA.
  • 8- Keller, J.M., & Sang H.S. (2001). Effectivenes of motivanionally adaptive computer- assisted ınstruction on the dynamic aspects of motivation. Educational technology, Research and development 49(2) 5-22.
  • 9-Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları, 223s, ANKARA.
  • 10- Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 21-33.
  • 11-Kayak, S. (2005). ARCS modeline göre tasarlanan eğitsel yazılımın öğrenmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • 12-Keller, J.M., & Kim, C.M. (2008). Effects of motivational and volitional email messages(MVEM) with personal messages on undergraduate students’ motivation, study habits and achievement. British Journal of Educational Technology. 39(1) 36-51.
  • 13-Means, B.T, Jonassen, D.H. & Dwyer, M. F. (1997). Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose. Educational technology, Research and development 45(1), 5-17.
  • 14- Çetin, Ü. (2007). ARCS Motivasyon modeli uyarınca tasarlanmış eğitim yazılımı ile yapılan öğretimle gelenekse öğretimin öğrencilerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ANKARA.
  • 15- Çepni, S.(2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Dördüncü Baskı. Trabzon.
  • 16- Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 292s, ANKARA.
  • 17- Feng, S., & Tuan, H. L. (2005). Using ARCS model to promote 11Th grades motivation and achievement in learning about acıds and bases. International Journal of Science and Mathematics Education 2005 (3), 463-484.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ekrem Cengiz This is me

Ali Aslan This is me

Publication Date September 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 20 Issue: 3

Cite

APA Cengiz, E., & Aslan, A. (2012). Arcs Motivasyon Modelinin Vücudumuzdaki Sistemeler Ünitesinde Akademik Başarı ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Kastamonu Education Journal, 20(3), 883-896.

10037