It is a well-known fact that postgraduate education activities are long and challenging engagements. This challenging work certainly has outcomes which are reflected to current life. With this study, -based on the views of academic staff who studies on educational sciences- their impressions related to this process are aimed to be described by recalling previous postgraduate education activities of them. 40 question forms were composed and related institutes of 12 advanced universities on different regions were reached. Feedbacks were supplied by 135 professors / academic staff. The questions within the scope of independent variables were addressed to professors / academic staff with this screening-model study. According to the results, it is observed that professors marry in relatively late; their private lives – especially in financial aspect- are affected negatively. Also, suggestions such as occurrence of more positive reflections with certain measures which will be taken addressing to future academic staff’s private lives are presented.
Lisansüstü eğitim faaliyetlerinin uzun süreli ve meşakkatli bir uğraş olduğu bilinen bir gerçektir. Bu zorlu çalışmanın güncel hayata yansıyan ebetteki sonuçları vardır. Bu çalışmayla eğitim bilimleri alanında görev yapmakta olan öğretim üyelerinin görüşlerine dayalı olarak geçmiş lisansüstü eğitimlerini hatırlatarak bu sürece ilişkin izlenimleri betimlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla nicel/nitel karakterli 40 adet soru formu oluşturularak farklı bölgelerdeki gelişmiş 12 Üniversitenin ilgili enstitülerine ulaşılmıştır. 135 kişilik öğretim üyesinden dönüt sağlanmıştır. Tarama modelinde olan bu çalışma ile öğretim üyelerine dönük bağımsız değişkenler kapsamında sorular yöneltilmiştir. Araştırmaya yansıyan sonuçlara göre öğretim üyelerinin geç denecek yaşta evlendikleri, başta ekonomik olmak üzere özel hayatlarının olumsuz etkilendiği, lisansüstü eğitimin sonucunda kısmen de olsa psikolojik sağlıklarının bozulduğu gibi sonuçlara ulaşışılırken, lisansüstü eğitimde alınacak önlemlerle geleceğin öğretim üyelerinin özel hayatına dönük daha olumlu yansımaların gerçekleşmesi gibi öneriler sıralanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 20 Issue: 3 |