BibTex RIS Cite

STUDY OF TELEVISION VIEWING HABITS OF CHILDREN BY AGE AND GENDER

Year 2011, Volume: 19 Issue: 2, 489 - 498, 01.05.2011

Abstract

This study aims at determining whether age and gender of children attending fourth and fifth year of elementary education have an effect on the television viewing periods, program types viewed and television viewing times in the week days and the weekends. Study was conducted on a total of 315 voluntary children attending three elementary schools that were selected randomly at Kırşehir provincial center. A “Questionnaire” was used to collect information on the children and their television viewing habits in the study. The study revealed that while gender was effective in terms of television viewing periods in the week days and on the weekends p

References

  • 1. Akpınar, B. (2004) Çocukların televizyon izleme davranışlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 29 (306), 35-45.
  • 2. Aktaş- Arnas, Y. (2006). 3-8 yaş grubu çocukların kitle iletişim araçlarını kullanma alışkanlıkları ve aile çevresi. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, I.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, IIt, 433-453, İstanbul: YA- PA Yayın Pazarlama Sanayi ve Tic. A.Ş.
  • 3. Aral, N. & Aktaş, Y. (1997) Çocukların televizyon ve diğer etkinliklere harcadıkları sürenin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 99-105.
  • 4. Bianchi, S., & Robinson, J. (1997) What did you do today? Children’s use of time, family composition and the acquisition of social capital. Jaurnal of Marriage and the Family, 59, 332-344.
  • 5. Bukatko, D. & Daehler, M. W. (2004) Child development. A thematic appoach, Fifth Edition, Boston, New York: Houghton Mifflin Company.
  • 6. Büyüköztürk, Ş. (2002).Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • 7. Ceylan, R. (2009) . Çocukların benlik kavramları ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 34 (361) : 6-12.
  • 8. Doğan, G., Subaşı, N., Çakır, B., Öztürk, P., Yılmaz, B., Hacıoğlu, E., Özşahin, M., & Yeğnidemir, N. (2004) Bir ilköğretim okulu 5,6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin en çok izledikleri televizyon programları ve bu programların şiddet içeriği yönünden değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1 (10-11), 64-70.
  • 9. Doğanay, Ş. (1997) 10-16 yaş arasındaki çocukların cinsiyeti ile anne-baba öğrenim düzeyinin televizyon programı seçme ve izleme süresine etkisi. (Basılmamış yüksek lisans tezi) Adana: Çukurova Üniversitesi..
  • 10. Gunter, B., Charlton, T., Coles, D. & Cheltenham, C.P. (2000) The impact of television on children’s antisocial behavior in a novise television community. Child Study Journal, 30 (2), 65-90.
  • 11. Güngör, A., & Ersoy, Ö. (1994) Televizyon programlarının okulöncesi dönem çocuklarına etkisine ilişkin anne-baba görüşleri. 55-70, 10. Ya-Pa Okulöncesi Eğitim ve Yaygınlaştırılması Semineri, İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. Ve Tic. A.Ş
  • 12. Huston, A.C, Wright, J.C., Rice, M.L., Kerkman, D. & Peters, M.St. (1990) Development of television viewing patterns in early childhood, A longitudinal investigation. Developmental Psychology, 26(3), 409-420.
  • 13. Huston, A.C., Wright, J. C., Marguis, J.& Green, S.B. (1999) How young children spend their time: Television and other activities. Developmental Psychology, 35(4), 912-915.
  • 14. Larson, R. W. (2004) How U.S Children and adolescents spend time= What it does (and doesn’t) tell us about their development. Child Growth and Development. Annual Editions, USA:The McGraw-Hill Companies.
  • 15. Larson, R., Kubey, R. & Colletti, J. (1989) Changing Channels, Early adolescent media choices and shifting investments in family and friends. Jaurnal of Youth and Adolescence, 18(6), 583-599.
  • 16. Molitor, F., & Hirsch, K. W. (1994) Children’s toleration of real-life agression after exposure to media violance= A replication of the drobman and Thomas studies. Child Study Journal, 24 (3), 191-203.
  • 17. Wake, M., Hesketh, K., & Waters, E. (2003) Television, computer use and body mass index in Australian primary school children. J. Paediatr Child Health, 39, 130-134.

ÇOCUKLARIN TELEVİZYON SEYRETME ALIŞKANLIKLARININ YAŞ VE CİNSİYETE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2011, Volume: 19 Issue: 2, 489 - 498, 01.05.2011

Abstract

Bu araştırma ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıfa devam eden çocukların yaş ve cinsiyetinin çocukların hafta içi ve hafta sonu televizyon seyretme süresi, seyrettikleri program türü ve televizyon seyretme zamanlarında etkili olup olmadığının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Kırşehir il merkezinde bulunan tesadüfi örnekleme ile seçilen üç ilköğretim okuluna devam eden, araştırmaya gönüllü katılan toplam 315 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada çocukların televizyon seyretme alışkanlıklarını ve çocuk hakkında bilgileri elde etmek amacıyla “Anket Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyetin hafta içi ve hafta sonu televizyon seyretme süresi, seyrettikleri program türünde etkili olduğu belirlenirken p

References

  • 1. Akpınar, B. (2004) Çocukların televizyon izleme davranışlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 29 (306), 35-45.
  • 2. Aktaş- Arnas, Y. (2006). 3-8 yaş grubu çocukların kitle iletişim araçlarını kullanma alışkanlıkları ve aile çevresi. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, I.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, IIt, 433-453, İstanbul: YA- PA Yayın Pazarlama Sanayi ve Tic. A.Ş.
  • 3. Aral, N. & Aktaş, Y. (1997) Çocukların televizyon ve diğer etkinliklere harcadıkları sürenin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 99-105.
  • 4. Bianchi, S., & Robinson, J. (1997) What did you do today? Children’s use of time, family composition and the acquisition of social capital. Jaurnal of Marriage and the Family, 59, 332-344.
  • 5. Bukatko, D. & Daehler, M. W. (2004) Child development. A thematic appoach, Fifth Edition, Boston, New York: Houghton Mifflin Company.
  • 6. Büyüköztürk, Ş. (2002).Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • 7. Ceylan, R. (2009) . Çocukların benlik kavramları ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 34 (361) : 6-12.
  • 8. Doğan, G., Subaşı, N., Çakır, B., Öztürk, P., Yılmaz, B., Hacıoğlu, E., Özşahin, M., & Yeğnidemir, N. (2004) Bir ilköğretim okulu 5,6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin en çok izledikleri televizyon programları ve bu programların şiddet içeriği yönünden değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1 (10-11), 64-70.
  • 9. Doğanay, Ş. (1997) 10-16 yaş arasındaki çocukların cinsiyeti ile anne-baba öğrenim düzeyinin televizyon programı seçme ve izleme süresine etkisi. (Basılmamış yüksek lisans tezi) Adana: Çukurova Üniversitesi..
  • 10. Gunter, B., Charlton, T., Coles, D. & Cheltenham, C.P. (2000) The impact of television on children’s antisocial behavior in a novise television community. Child Study Journal, 30 (2), 65-90.
  • 11. Güngör, A., & Ersoy, Ö. (1994) Televizyon programlarının okulöncesi dönem çocuklarına etkisine ilişkin anne-baba görüşleri. 55-70, 10. Ya-Pa Okulöncesi Eğitim ve Yaygınlaştırılması Semineri, İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. Ve Tic. A.Ş
  • 12. Huston, A.C, Wright, J.C., Rice, M.L., Kerkman, D. & Peters, M.St. (1990) Development of television viewing patterns in early childhood, A longitudinal investigation. Developmental Psychology, 26(3), 409-420.
  • 13. Huston, A.C., Wright, J. C., Marguis, J.& Green, S.B. (1999) How young children spend their time: Television and other activities. Developmental Psychology, 35(4), 912-915.
  • 14. Larson, R. W. (2004) How U.S Children and adolescents spend time= What it does (and doesn’t) tell us about their development. Child Growth and Development. Annual Editions, USA:The McGraw-Hill Companies.
  • 15. Larson, R., Kubey, R. & Colletti, J. (1989) Changing Channels, Early adolescent media choices and shifting investments in family and friends. Jaurnal of Youth and Adolescence, 18(6), 583-599.
  • 16. Molitor, F., & Hirsch, K. W. (1994) Children’s toleration of real-life agression after exposure to media violance= A replication of the drobman and Thomas studies. Child Study Journal, 24 (3), 191-203.
  • 17. Wake, M., Hesketh, K., & Waters, E. (2003) Television, computer use and body mass index in Australian primary school children. J. Paediatr Child Health, 39, 130-134.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Neriman Aral This is me

Remziye Ceylan This is me

Müdriye Yıldız Bıçakçı This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Aral, N., Ceylan, R., & Bıçakçı, M. Y. (2011). ÇOCUKLARIN TELEVİZYON SEYRETME ALIŞKANLIKLARININ YAŞ VE CİNSİYETE GÖRE İNCELENMESİ. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 489-498.

10037