The objective of this study is the comparison of state or private primary school 3th, 4th and 5th grade students’ venturesomeness and the fear of negative evaluation degrees in the way of how they understand their mother – father attitudes. The sampling of this study was constituted from 99 students who are still studying at a private school and 116 students who are still studying at two different state schools. The form, which was created by Perris and his friends 1980 and which includes 23 questions and three sub-scales named by Arrindel 1999 as rejection, emotional warmth and excessive conservatism was applied to the sampling group to evaluate mother - father attitudes perceiving. Venturesomeness was evaluated with Venturesomeness Inventory which has 45 questions and was created by Topukçu 1982 . The fear of negative evaluation was evaluated with “Fear of Negative Evaluation Scale” that has 30 questions and validity and reliability of which was done by Erkan 2002 . The data was analyzed through the SPSS 11.0 statistical program. Within this study, T-Test was used for mutual comparisons and “One-way Variance Analysis ANOVA ” was used for multiple comparisons and “PostHoc Tukey” test was used to determine which groups were the reason of differentiations occurring among the groups. At the end of the study, it was found that type of the school affects venturesomeness points significantly and it was also found that mother - father attitude sub –scales rejection, emotional warmth and excessive conservatism are caused an intergroup differentiation in some variables sex, type of school, educational background, employment status of the mother, occupation of the father, the number of the kids in the family in favor of private school students.
Mother – Father Attitude Venturesomeness Fear of Negative Evaluation Primary – education students.
Bu çalışmanın amacı, özel ve kamu ilköğretim okullarına devam eden 3. 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin atılganlık ve olumsuz değerlendirilmekten korkma derecelerinin anne-baba tutumlarını algılamaları açısından karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın örneklemi, Kastamonu İli’nde, özel bir ilköğretim okuluna devam eden 99 öğrenci ile iki kamu ilköğretim okulunda öğrenim gören 116 öğrenciden oluşturulmuştur. Örneklem grubuna; algılanan anne-baba tutumlarını ölçmek amacıyla Perris ve arkadaşları 1980 tarafından oluşturulan ve Arrindel 1999 tarafından reddetme, duygusal sıcaklık ve aşırı korumacılık olarak adlandırılan üç alt ölçekten oluşan 23 maddelik formu uygulanmıştır. Atılganlığı ölçmek amacıyla, Topukçu 1982 tarafından geliştirilen ve 45 maddeden oluşan Atılganlık Envanteri kullanılmıştır. Olumsuz değerlendirilme korkusunu ölçmek amacıyla ise Erkan 2002 tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan 30 maddelik Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 11.0 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Bu çalışma sırasında ikili karşılaştırmalara “t-testi”, çoklu karşılaştırmalara ise “tek yönlü varyans analizi ANOVA ” ile bakılmış, gruplar arasındaki faklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığını tespit etmek için “Post-Hoc Tukey” testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul türünün atılganlık puanlarını anlamlı şekilde etkilediği ve bu durumun özel okula devam eden öğrencilerin lehine, anne-baba tutum alt ölçeklerinin redetme, duygusal sıcaklık, aşırı korumacılık çeşitli değişkenlerde cinsiyet, okul türü, öğrenim durumu, anne çalışma durumu, baba mesleği, ailedeki çocuk sayısı gruplar arası farklılaşmaya neden olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 19 Issue: 1 |