The main purpose of this study was to decide the effects of constructivist algebra education on the attitudes toward mathematics of 6th grades students. In relation with this purpose, also it was studied that whether there was a significant difference between the attitudes toward mathematics and achievement levels/genders of students as a result of the constructivist approach or not. The data were collected from 55 sixth grade students in Fevzi Çakmak İlköğretim Okulu in Yıldırım- Bursa in the spring term of 2007- 2008 academic year by ‘Attitudes Toward Mathematics Scale’ that was employed before and after the application period. This study showed that the students’ attitudes toward mathematics were positively changed by the constructivist approach-based education process. Regarding to achievement levels, although after the application period the students in both achievement levels performed positively changed attitudes, the low-achievement students’ attitude levels almost reached the new positive attitude level of high achieving students. However, between attitudes and genders, any significant difference was not recognized.
Bu çalışmanın temel amacı matematiğin zor alanlarından biri olarak görülen cebir alanında yapısalcı yaklaşımla öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarına etkisini ortaya koymaktır. Bu temel amaca bağlı olarak; örneklemdeki öğrencilerin uygulama sonucunda matematiğe yönelik tutumlarındaki değişimlerinin, matematik dersindeki başarı düzeylerine ve cinsiyetlerine göre farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır. Araştırma verileri, 2007- 2008 eğitim- öğretim yılının ikinci döneminde Bursa ilinin Yıldırım ilçesine bağlı Fevzi Çakmak İlköğretim Okulu’nun 6. sınıflarında öğrenim gören 55 öğrenciye yapısalcı yaklaşıma uygun olarak cebir öğretimi uygulaması öncesinde ve sonrasında ‘Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği’ uygulanarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarının yapısalcı yaklaşımla öğretim sonrasında olumlu yönde değişim gösterdiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca, her iki başarı düzeyindeki öğrencilerin tutumlarında uygulama sonrasında görülen artışın yanı sıra, düşük başarılı öğrencilerin tutumlarının, yüksek başarılı öğrencilerin tutumlarının seviyesine ulaştığı görülmüştür. Tutum ile cinsiyet arasında ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 3 |