Aim of this study is to find out the views of teacher candidates on rhetorical speaking skill. For this aim, a questionnaire was used which was developed to find out the reason that prevent teacher candidates effective and good speaking, the criteria they use to determine a speaking good, their opinions about models representing the society, models the teacher candidates take, their attitude towards rhetorical speaking skill. In this research, a hundred and ninety teacher candidates ninety from first and hundred from fourth class chosen as sample who are the students of Gazi University, Education Faculty, Department of Primary School Teacher and Turkish Teacher. The first part of the research, theoretical knowledge about the rhetorical speaking skill is introduced, in the second part the method of research is mentioned and in the third part the results and their interpretation are given. In last part of research, the optained results are listed.
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili düşüncelerini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisine ilişkin tutumları, örnek aldıkları modeller, topluma model teşkil eden kişilere ilişkin görüşleri, bir konuşmayı güzel bulmalarında kullandıkları kriterler ve konuşmalarının etkili ve güzel olmasını engelleyen nedenleri tespit etmek amacıyla anket kullanılmıştır. Araştırmada örneklem olarak Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği Bölümlerinde 90’nı birinci ve 100’ü dördüncü sınıfa devam eden toplam 190 öğretmen adayı seçilmiştir. Araştırmanın birinci bölümünde ilgili kavramsal çerçeve, ikinci bölümünde araştırmanın yöntemi ve üçüncü bölümünde ulaşılan bulgular ve yorumları verilmiştir. Son bölümde ise araştırmanın sonuçları listelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 3 |