In this study is to be investigated the relationships between the teaching professions, sources of motivation, and teachers’ basic attitudes. The teaching profession is closely related to such factors as vocational choice, career development, and some psycho-social variables. Among such variables come, aptitudes interests, values, the concept of self, and personality. In addition, motivational sources have effect on the teaching profession. These are of intrinsic and extrinsic sources. Intrinsic motivation sources prove to be more effective than those of the extrinsic. Teacher’ motivation is also related to values and beliefs. Irrational and dysfunctional beliefs have great affect on teacher’ attitudes. Such beliefs make adaptation hard and causing a number of psychological problems. In order to help sustain the teaching profession affectively, such cognitive distortions need to be changed and such behaviors as self-awareness, congruence, geniuses, and empathy be developed
Bu çalışmada öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve öğretmenlerin temel tutumları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Öğretmenlik mesleği, meslek seçimi, kariyer gelişimi ve bazı piko-sosyal değişkenlerle ilişkilidir. Yetenekler, ilgiler, değerler, benlik kavramı ve kişilik bu değişkenlerden bazılarıdır. Öğretmenlik mesleği üzerinde motivasyon kaynaklarının da etkisi vardır. Bu kaynaklar içsel ve dışsaldır. İçsel motivasyon kaynakları dışsal kaynaklardan daha etkilidir. Öğretmenlerin motivasyonları, değer ve inançlarıyla da ilişkilidir. Mantıksız ve işlevsel olmayan inançlar öğretmen tutumlarını etkilemektedir. Bu tür inançlar uyumu zorlaştırmakta ve bazı psikolojik sorunların ortaya çıkmasına yol açmaktadır. Öğretmenlik mesleğinin etkili şekilde sürdürülmesi için bu tür bilişsel çarpıtmaların değiştirilmesi ve öz-farkındalık, içtenlik, tutarlılık, empati gibi tutumların geliştirilmesi gerekir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 1 |