BibTex RIS Cite

A STUDY TO DETERMINE LEARNING DIFFICULTIES IN SECONDARY MATHEMATICS EDUCATION

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 5047 - 516, 01.10.2008

Abstract

The aim of this study is to determine the students’ difficulty levels in learning secondary education mathematics subjects and to establish whether the difficulty level of these subjects changes among mathematics, science and primary education students.. For this purpose, learning difficulty index consist of 29 items which are composed of secondary mathematics topics has applied to total 506 students who are placed in department of Agri Education Faculty N=244 and Kazim Karabekir Education Faculty N=93 of Ataturk University and Kastamonu Education Faculty N=169 of Gazi University in 2005-ÖSS. The findings, which are obtained in the end of this study, have been evaluated from the different aspects.

References

  • 1. Altun, M., (1998). Matematik Öğretimi, 6. baskı, Alfa Yayın, Bursa.
  • 2. Dikici, R. ve İşleyen, T., (2004), Bağıntı ve fonksiyon konusundaki öğrenme güçlüklerinin bazı değişkenler aşısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 105-116.
  • 3. Durmuş, S., (2004a), Matematikte öğrenme güçlüklerinin saptanması üzerine bir çalışma, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 125-128.
  • 4. Durmuş, S., (2004b), İlköğretim matematiğinde öğrenme zorluklarının saptanması ve zorlukların gerisinde yatan nedenler üzerine bir çalışma, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Eylül, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 5. Ersoy, Y. ve Ardahan, H., (2003), İlköğretim okullarında kesirlerin öğretimi-II: Tanıya yönelik etkinlikler düzenleme, www.matder.org.tr
  • 6. Rasmussen, C. L., (1998), Reform in Differential Equations: A Case Study of Students’ Understandings and Difficulties. The Annual Meeting of American Educational Research Association. San Diego, CA, 13–17 April.
  • 7. Tall, D., (1993), Students’ Difficulties in Calculus, Proceedings of working Group 3 on Students’ Difficulties in Calculus, Universite Laval, Quebec, Canada.
  • 8. Tall, D.O. ve Razali, M.R., 1993, Diagnosing Students’ Difficulties In Learning Mathematics. Int. Jnl of Math. Edn in Sc. & Tech., Vol 24, No. 2, 209-222.
  • 9. Yetkin, E., (2003), Student Difficulties in Learning Elementary Mathematics, ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education, Columbus, Ohio.
  • 10. Yudariah, M.Y. ve Roselainy, A.R., Razali, M.R.M., Abu, S.M., Bakar., M.N. & Tiong, O.C., (1999) Overcoming Mathematical Learning Difficulties: A Case Study of Collaborative Research, Proceeding 8 th Sountheast Asian Coonference, 375-380, Manila, Phillippine
  • 11. Yudariah, M.Y. ve Roselainy, A.R., (2001a), Matematics Education at Universıtı Teknologi Malaysia (UTM): Learning From Experience, Journal Teknologi 34 (E): 9-24.
  • 12. Yudariah, M.Y. ve Roselainy, A.R., (2001b), Students' Difficulties with Multiple Integration: A Preliminary Study, 3rd Southern Hemisphere Symposium, South Africa.

ORTAÖĞRETİM MATEMATİĞİNDE ÖĞRENME GÜÇLÜKLERİNİN SAPTANMASINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 5047 - 516, 01.10.2008

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Eğitim Fakültesine başlayan öğrencilerin ortaöğretim matematik konularını öğrenmedeki güçlük düzeylerini belirlemek ve bu konuların güçlük düzeylerinin; Matematik, fen bilgisi ve sınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrencileri arasında değişip değişmediğini tespit etmektir. Bu amaçla ortaöğretim matematik konularını kapsayan 29 maddelik zorluk güçlük indeksi anketi 2005 yılı ÖSS sonucuna göre Atatürk Üniversitesi Ağrı Eğitim Fakültesi N=244 ile Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi N=93 ve Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesine N=169 yerleşen toplam 506 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular farklı açılardan değerlendirilmiştir.

References

  • 1. Altun, M., (1998). Matematik Öğretimi, 6. baskı, Alfa Yayın, Bursa.
  • 2. Dikici, R. ve İşleyen, T., (2004), Bağıntı ve fonksiyon konusundaki öğrenme güçlüklerinin bazı değişkenler aşısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 105-116.
  • 3. Durmuş, S., (2004a), Matematikte öğrenme güçlüklerinin saptanması üzerine bir çalışma, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 125-128.
  • 4. Durmuş, S., (2004b), İlköğretim matematiğinde öğrenme zorluklarının saptanması ve zorlukların gerisinde yatan nedenler üzerine bir çalışma, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Eylül, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 5. Ersoy, Y. ve Ardahan, H., (2003), İlköğretim okullarında kesirlerin öğretimi-II: Tanıya yönelik etkinlikler düzenleme, www.matder.org.tr
  • 6. Rasmussen, C. L., (1998), Reform in Differential Equations: A Case Study of Students’ Understandings and Difficulties. The Annual Meeting of American Educational Research Association. San Diego, CA, 13–17 April.
  • 7. Tall, D., (1993), Students’ Difficulties in Calculus, Proceedings of working Group 3 on Students’ Difficulties in Calculus, Universite Laval, Quebec, Canada.
  • 8. Tall, D.O. ve Razali, M.R., 1993, Diagnosing Students’ Difficulties In Learning Mathematics. Int. Jnl of Math. Edn in Sc. & Tech., Vol 24, No. 2, 209-222.
  • 9. Yetkin, E., (2003), Student Difficulties in Learning Elementary Mathematics, ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education, Columbus, Ohio.
  • 10. Yudariah, M.Y. ve Roselainy, A.R., Razali, M.R.M., Abu, S.M., Bakar., M.N. & Tiong, O.C., (1999) Overcoming Mathematical Learning Difficulties: A Case Study of Collaborative Research, Proceeding 8 th Sountheast Asian Coonference, 375-380, Manila, Phillippine
  • 11. Yudariah, M.Y. ve Roselainy, A.R., (2001a), Matematics Education at Universıtı Teknologi Malaysia (UTM): Learning From Experience, Journal Teknologi 34 (E): 9-24.
  • 12. Yudariah, M.Y. ve Roselainy, A.R., (2001b), Students' Difficulties with Multiple Integration: A Preliminary Study, 3rd Southern Hemisphere Symposium, South Africa.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Enver Tatar This is me

Muzaffer Okur This is me

Abdulkadir Tuna This is me

Publication Date October 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Tatar, E., Okur, M., & Tuna, A. (2008). ORTAÖĞRETİM MATEMATİĞİNDE ÖĞRENME GÜÇLÜKLERİNİN SAPTANMASINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Kastamonu Education Journal, 16(2), 5047-516.

10037