This study was carried out to examine the status of burnout of a group of preschool education teachers. 72 teachers in total, working in Ankara were included in the study. “The Maslach Burnout Inventory” was used to determine the levels of burnout of the teachers. “Kruskal Wallis” and “Man Whitney U” test was used for the evaluation of the data. Depending on the result of the research, it was found that personal achievement scores of preschool education teachers having a longer period of service, choosing his profession willingly and working at a primary school were high, and that emotional burnout scores of the teachers choosing their profession unwillingly were also high.
Bu araştırma, bir grup okul öncesi öğretmeninin tükenmişlik durumunu incelemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmaya Ankara’da çalışan toplam 72 öğretmen katılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemek amacı ile “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde “Kruskal Wallis” ve “Mann Whitney U” testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, hizmet süresi fazla olan, mesleğini isteyerek seçen ve ilköğretim bünyesinde hizmet veren okul öncesi öğretmenlerinin kişisel başarı puanlarının, mesleğini istemeden seçen öğretmenlerin ise duygusal tükenme puanlarının yüksek olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 2 |