BibTex RIS Kaynak Göster

AN ANALYSIS OF BURNOUT AT A GROUP OF PRESCHOOL EDUCATION TEACHERS

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 431 - 438, 01.10.2008

Öz

This study was carried out to examine the status of burnout of a group of preschool education teachers. 72 teachers in total, working in Ankara were included in the study. “The Maslach Burnout Inventory” was used to determine the levels of burnout of the teachers. “Kruskal Wallis” and “Man Whitney U” test was used for the evaluation of the data. Depending on the result of the research, it was found that personal achievement scores of preschool education teachers having a longer period of service, choosing his profession willingly and working at a primary school were high, and that emotional burnout scores of the teachers choosing their profession unwillingly were also high.

Kaynakça

  • 1. Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (burnout) sendromu. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68 (1), 29-32.
  • 2. Talmor, R., Reiter, S. and Feigin, N. (2005). Factors relating to regular education teacher burnout in inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 20 (2), 215-229.
  • 3. Wood, T.C. (2002). Understanding teacher burnout. Erişim Tarihi: 4.7.2006. http://www.vtaide.com/png/ERIC/Teacher-Burnout.htm.
  • 4. Maslach, C. and Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal Of Occupational Behaviour, 2, 99-113.
  • 5. Black, S. (2003). Stressed out in the classroom. American School Board Journal, 190 (10), 36-38.
  • 6. Naylor, C. (2001). Teacher workload and stres: an international perspective on human costs and systemic failure. Erişim tarihi: 4.7.2006, http://www.vtaide.com/png/ERIC/Teacher-Burnout.htm.
  • 7. Sari, H. (2004). An analysis of burnout and job satisfaction among Turkish special school headteachers and teachers, and the factors effecting their burnout and job satisfaction. Educational Studies, 30 (3), 291-306.
  • 8. Dick, R.V, Wagner, U. (2001). Stres and strain in teaching: a structural equation approach. British Journal of Educational Psychology, 71, 243-259.
  • 9. Pillay, H., Goddard, R., Wilss, L. (2005). Well-being, burnout and competence: implications for teachers. Australian Journal of Teacher Education 30 (29), 22- 33.
  • 10. Dolunay, A.B. (2002). Keçiören ilçesi “genel liseler ve teknik-ticaret-meslek liselerinde görevli öğretmenlerde tükenmişlik durumu” araştırması. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mecmuası, 55 (1), 51-62.
  • 11. Kırılmaz, A. Y., Çelen, Ü. ve Sarp, N. (2003). İlköğretimde çalışan bir öğretmen grubunda “tükenmişlik durumu” araştırması. İlköğretim Online, 2 (1), 2-9.
  • 12. Girgin, G., Baysal, A. (2005). Tükenmişlik sendromuna bir örnek: zihinsel engelli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (4), 172-187.
  • 13. Gündüz, B. (2004). Öğretmenlerde Tükenmişliğin Akılcı Olmayan İnançlar ve Mesleki Bazı Değişkenlere Göre Yordanması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı (yayımlanmamış doktora tezi), Adana, 1-140.
  • 14. Kim-Wan, M.O. (1991). Teacher burnout: relations with stres, personality and social support. Education Journal, 19(1), 3-11.
  • 15. Kurçer, M.A. (2005). Harran üniversitesi tıp fakültesi hekimlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2 (3), 10-15.
  • 16. Sünter, A.T., Canbaz, S., Dabak, Ş. ve diğerleri. (2006). Pratisyen hekimlerde tükenmişlik, işe bağlı gerginlik ve iş doyumu düzeyleri. Genel Tıp Dergisi, 16 (1) 9-14.
  • 17. Gürkan, T. (2005). Öğretmen Nitelikleri, Görev ve Sorumlulukları. Okul Öncesi Eğitimde Genel Konular (Yayına hazırlayanlar: Ayla Oktay, Özgül Polat Unutkan), İstanbul: Morpa, 61-84.

BİR GRUP OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNDE TÜKENMİŞLİK DURUMUNUN İNCELENMESİ

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 431 - 438, 01.10.2008

Öz

Bu araştırma, bir grup okul öncesi öğretmeninin tükenmişlik durumunu incelemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmaya Ankara’da çalışan toplam 72 öğretmen katılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemek amacı ile “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde “Kruskal Wallis” ve “Mann Whitney U” testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, hizmet süresi fazla olan, mesleğini isteyerek seçen ve ilköğretim bünyesinde hizmet veren okul öncesi öğretmenlerinin kişisel başarı puanlarının, mesleğini istemeden seçen öğretmenlerin ise duygusal tükenme puanlarının yüksek olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (burnout) sendromu. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68 (1), 29-32.
  • 2. Talmor, R., Reiter, S. and Feigin, N. (2005). Factors relating to regular education teacher burnout in inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 20 (2), 215-229.
  • 3. Wood, T.C. (2002). Understanding teacher burnout. Erişim Tarihi: 4.7.2006. http://www.vtaide.com/png/ERIC/Teacher-Burnout.htm.
  • 4. Maslach, C. and Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal Of Occupational Behaviour, 2, 99-113.
  • 5. Black, S. (2003). Stressed out in the classroom. American School Board Journal, 190 (10), 36-38.
  • 6. Naylor, C. (2001). Teacher workload and stres: an international perspective on human costs and systemic failure. Erişim tarihi: 4.7.2006, http://www.vtaide.com/png/ERIC/Teacher-Burnout.htm.
  • 7. Sari, H. (2004). An analysis of burnout and job satisfaction among Turkish special school headteachers and teachers, and the factors effecting their burnout and job satisfaction. Educational Studies, 30 (3), 291-306.
  • 8. Dick, R.V, Wagner, U. (2001). Stres and strain in teaching: a structural equation approach. British Journal of Educational Psychology, 71, 243-259.
  • 9. Pillay, H., Goddard, R., Wilss, L. (2005). Well-being, burnout and competence: implications for teachers. Australian Journal of Teacher Education 30 (29), 22- 33.
  • 10. Dolunay, A.B. (2002). Keçiören ilçesi “genel liseler ve teknik-ticaret-meslek liselerinde görevli öğretmenlerde tükenmişlik durumu” araştırması. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mecmuası, 55 (1), 51-62.
  • 11. Kırılmaz, A. Y., Çelen, Ü. ve Sarp, N. (2003). İlköğretimde çalışan bir öğretmen grubunda “tükenmişlik durumu” araştırması. İlköğretim Online, 2 (1), 2-9.
  • 12. Girgin, G., Baysal, A. (2005). Tükenmişlik sendromuna bir örnek: zihinsel engelli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (4), 172-187.
  • 13. Gündüz, B. (2004). Öğretmenlerde Tükenmişliğin Akılcı Olmayan İnançlar ve Mesleki Bazı Değişkenlere Göre Yordanması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı (yayımlanmamış doktora tezi), Adana, 1-140.
  • 14. Kim-Wan, M.O. (1991). Teacher burnout: relations with stres, personality and social support. Education Journal, 19(1), 3-11.
  • 15. Kurçer, M.A. (2005). Harran üniversitesi tıp fakültesi hekimlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2 (3), 10-15.
  • 16. Sünter, A.T., Canbaz, S., Dabak, Ş. ve diğerleri. (2006). Pratisyen hekimlerde tükenmişlik, işe bağlı gerginlik ve iş doyumu düzeyleri. Genel Tıp Dergisi, 16 (1) 9-14.
  • 17. Gürkan, T. (2005). Öğretmen Nitelikleri, Görev ve Sorumlulukları. Okul Öncesi Eğitimde Genel Konular (Yayına hazırlayanlar: Ayla Oktay, Özgül Polat Unutkan), İstanbul: Morpa, 61-84.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ümit Deniz Kan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Deniz Kan, Ü. (2008). BİR GRUP OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNDE TÜKENMİŞLİK DURUMUNUN İNCELENMESİ. Kastamonu Education Journal, 16(2), 431-438.

10037