BibTex RIS Cite

COOPERATIVE LEARNING IN VISUAL ARTS EDUCATION

Year 2007, Volume: 15 Issue: 2, 747 - 756, 01.10.2007

Abstract

The educational activities in visual arts are carried out in individual manner or in group Works. This study involves the examination of “cooperative learning” model, a constructivist group work, as regards to visual arts education and its effects on the students, its implementation and the necessity of this model were evaluated.

References

  • Abacı, O. (2001). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanat Eğitimi. Ankara: Morpa Kültür yay.
  • Christison, M.A. (1990). Cooperative Learning in the EFL Classroom, English Language Teaching Forum, Oct. 6-9.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve Değerlendirme, Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem yay.
  • Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim. Çev: M. Salih Otaran, İstanbul: Başarı Yayımcılık A.Ş.
  • Gökay, M. (2005). Sınıf Yönetimi (Ed. Özsoy, V.). İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Görsel Sanat Eğitimi Derneği yay., 3.
  • Hendrix, J.C. (1996). Cooperative Learning: Building a Democratic Community. The Clearing House, 69, 333-336.
  • Houser, N.O. (1991). A Collaborative Procecessing Model for Art Education. Art Education. 44 (2), 33–37.
  • Johnson, D.W. and Johnson, R.T. (1974). Instructional Goal Structure: Cooperative, Competitive, or Individualistic. Review of Educational Research. 44 (2), 213-240.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. and Holubec, Edythe J. (1994). The New Circles of Learning: Cooperation in the Classroom and School. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kurtuluş, Y. (1998). Sanat Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim (Güzel Sanatlar Eğitimi) Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü Görsel Sanatlar Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim
  • Programı ve Kılavuzu. (2006). Ankara: MEB yay.
  • Saban, A. (2005a). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel yay.
  • Saban, A. (2005b). Öğrenme-Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel yay.
  • Slavin, R.E. (1980). Cooperative Learning. Reviev of Educational Research, 50: 2,315-342.
  • Soldier, L.L. (1989). Cooperative Learning and the Native American Student, Phi Delta Kapan, Oct.
  • Vural, B. (2003). Öğretim Faaliyetlerinde Yöntem-Teknik ve Etkinlikler. İstanbul: Hayat yay.
  • Yılmaz, M. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar. Ankara: Gündüz yay.

GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME

Year 2007, Volume: 15 Issue: 2, 747 - 756, 01.10.2007

Abstract

Görsel Sanatlar Eğitimi çalışmaları, bireysel ve grup çalışmaları olmak üzere iki şekilde yürütülür. Bu araştırmada, yapılandırılmış grup çalışması olan “İşbirlikli Öğrenme” modeli, görsel sanatlar eğitimi açısından ele alınarak, modelin uygulanışı, öğrenciler üzerindeki etkileri ve gerekliliği incelenmeye ve değerlendirilmeye çalışılmıştır.

References

  • Abacı, O. (2001). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanat Eğitimi. Ankara: Morpa Kültür yay.
  • Christison, M.A. (1990). Cooperative Learning in the EFL Classroom, English Language Teaching Forum, Oct. 6-9.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve Değerlendirme, Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem yay.
  • Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim. Çev: M. Salih Otaran, İstanbul: Başarı Yayımcılık A.Ş.
  • Gökay, M. (2005). Sınıf Yönetimi (Ed. Özsoy, V.). İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Görsel Sanat Eğitimi Derneği yay., 3.
  • Hendrix, J.C. (1996). Cooperative Learning: Building a Democratic Community. The Clearing House, 69, 333-336.
  • Houser, N.O. (1991). A Collaborative Procecessing Model for Art Education. Art Education. 44 (2), 33–37.
  • Johnson, D.W. and Johnson, R.T. (1974). Instructional Goal Structure: Cooperative, Competitive, or Individualistic. Review of Educational Research. 44 (2), 213-240.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. and Holubec, Edythe J. (1994). The New Circles of Learning: Cooperation in the Classroom and School. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kurtuluş, Y. (1998). Sanat Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim (Güzel Sanatlar Eğitimi) Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü Görsel Sanatlar Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim
  • Programı ve Kılavuzu. (2006). Ankara: MEB yay.
  • Saban, A. (2005a). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel yay.
  • Saban, A. (2005b). Öğrenme-Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel yay.
  • Slavin, R.E. (1980). Cooperative Learning. Reviev of Educational Research, 50: 2,315-342.
  • Soldier, L.L. (1989). Cooperative Learning and the Native American Student, Phi Delta Kapan, Oct.
  • Vural, B. (2003). Öğretim Faaliyetlerinde Yöntem-Teknik ve Etkinlikler. İstanbul: Hayat yay.
  • Yılmaz, M. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar. Ankara: Gündüz yay.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Meliha Yılmaz This is me

Publication Date October 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, M. (2007). GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME. Kastamonu Education Journal, 15(2), 747-756.

10037