BibTex RIS Cite

THE ANALYSIS OF THE DEPRESSION LEVELS OF THE LYCEE STUDENTS ACCORDING TO SOME VARIABLES

Year 2007, Volume: 15 Issue: 1, 83 - 92, 01.03.2007

Abstract

Depression levels of high school students were analyzed according to gender and grade level in this study. The field of research is 5747 students from 8 high schools in the province of Erzurum. Sampling frame consists of 249 students, including 163 male and 86 female students, chosen randomly from different grades of different 6 high schools. Because of wrong marking and missing items, 7 students were excluded the research. To measure the depression level of students, Beck’s Depression Inventory was used. This inventory is a self evaluation scale consisting of 21 items. Every item determines a behavioural feature related to depression. In the analyses of the data percentage values, k square and t- test were used. Results showed that 114 of 242 students which is 47 % of sample have moderate and serious depression scores. There was no significant difference between female and male depression levels. On the other hand 11th grade students’ depression level was found significantly higher than 9th grade and 10th grade students.

References

  • Aydın, B., (1989) Üniversite Öğrencilerinin Bir Kesiminde Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumları ile Depresyon Seviyelerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, s. 5-15
  • Ayverdi, M., (1990) Erken Ergenlik Dönemi Ergenlerinin Depresyon Düzeylerini Etkileyen Bazı Dış Etmenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara (Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Beaumont, G., Hetzel, W. (1992) Psychopharmacolog. 106. 5123-5126
  • Beck, A.T., (1974). Assesment of Depression: the depression. Journal of Psychotherapy.138, 12, 1562-1567.
  • Bellack, A., (1981) Social Skills Training Compared With Pharmacotherapy and Psychotherapy in the Treatment of Depression. Inventory Pharmachopsychiatry. 7,151-169
  • Bryson, S.E., (1984) Sex differences in depression and method of administering the BDI Journal of Clinical Psychology. 40, 2, 529-534.
  • Burns, (1982) Feeling Good: The New Mood Therapy. Signet Boks, New York.
  • Düzgün, Ş., (1992) Depresyon ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi (Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gençdoğan, B., (1993) Depresyon İle Kendini Kabul Arasında İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi (Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gençdoğan, B., (1994) Depresyon İle Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişki. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi. İzmir, 21.
  • Gençdoğan, B., (1995) Zung Depresyon Ölçeğinin Lise Öğrencileri İçin Geçerlik ve Güvenirliği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi (Sosyal Bilimler Enstitüsü)
  • Güleç, C., (1985) Ergenlik Çağı Krizleri. XXI. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi. Adana, 23-25.
  • Güleç, C., (1991) Depresyon, Çağdaş Tedavi Yaklaşımları. Servier İlaç ve Araştırma A.Ş. yayını. Ankara.
  • Güney, M., (1985) Üniversite Öğrencileri Arasında Depresyon ve Problem Alanlarının Akademik Başarı ile İlişkisi. Ankara. Ankara Üniversitesi Basımevi, 1985.
  • Haefly, M., (1990) Focus on Depression. Basel s: 4-11.
  • Hisli, N., (1988) Beck Depresyon Envanterinin Geçerliği Üzerine Bir Çalışma. Psikoloji Dergisi, 6 (22), 118-126.
  • Hisli, N., (1988) Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerliği, Güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7 (23), 3-13.
  • İdiğ, M., (1990) Adolescent’s Evaluation of Families’ Well Being And It’s Relationship to Parent’s Marital Satisfaction, Adolescent’s Self Concept and Depression. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi. İstanbul.
  • Köknel, Ö., (1989) Depresyon, Ruhsal Çöküntü. Altın Kitaplar Yayınevi. İst.
  • Okucu, R., (1988) Ergenlik Çağı İntihar Girişimlerinde Psikososyal Etmenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi (Çocuk Sağlığı Ens.)
  • O’Neil, M.K., Marziali, E. Depression in a University. Clinic Population Can. Psychiatry, Association. J., Cilt 21, s.477-481, 1976.
  • Özbay, H., Şahin, N. ve diğ. (1991). Ergenlikte Benlik İmajı: Çalışan ve Öğrenci Ergenler Arasında Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Türk Psikiyatri Dergisi, 2 (2), 82-95.
  • Öztürk, O., (1985) Psikanaliz ve Psikoterapi. Sevinç matbaası. Ankara.
  • Rosenthal, M.P., (1987) Assesment of Depression in a Family Practice Center. Journal of Family Practice. Aug. 25 (2) s.143-9.
  • Savaşır, Işık ve Şahin, Nesrin, Hisli., (1997) Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:9, Özyurt matbaacılık, Ankara.
  • Yörükoğlu, A., (1988) Gençlik Çağı: Ruhsağlığı ve Ruhsal sorunları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Ankara.
  • Yüksel, N., (1984) Bilişsel İşlevleri Yönünden Normallerle Depresif Hastaların Karşılaştırılması. Psikoloji Dergisi, 5(117) s.14-15.

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DEPRESYON DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2007, Volume: 15 Issue: 1, 83 - 92, 01.03.2007

Abstract

Bu araştırmada lise öğrencilerinin cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından depresyon düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Erzurum İl merkezindeki 8 lisede öğrenim gören toplam 5747 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem bu liselerden seçkisiz yöntemle seçilen 6 okulda değişik sınıflarda yine aynı yöntemle seçilen 163 erkek ve 86 kız olmak üzere 249 öğrenciden oluşmaktadır. Hatalı ve eksik işaretleme yaptıkları için 7 öğrenci araştırma dışı bırakılmıştır. Öğrencilerin depresyon düzeylerinin ölçülmesinde Beck tarafından geliştirilmiş olan Beck Depresyon Envanteri kullanılmıştır. Envanter 21 maddelik kendini değerlendirme türü bir ölçektir. Her madde depresyonla ilgili davranışsal bir özelliği belirlemektedir. Verilerin analizinde “yüzde değerleri”, “k kare” testi ve t-test kullanılmıştır. Sonuçlar 242 öğrencinin 114’ ünün orta ve ciddi düzeyde depresyonda olduğunu göstermiştir ve bu sayı örneklem grubunun % 47 sini oluşturmaktadır. Bir başka sonuca göre de kız ve erkek öğrenciler arasında depresyon düzeyi açısından fark bulunamamıştır. Sınıf düzeyi açısından 3. sınıftaki öğrencilerin depresyon düzeyleri 1. ve 2. sınıftakilere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.

References

  • Aydın, B., (1989) Üniversite Öğrencilerinin Bir Kesiminde Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumları ile Depresyon Seviyelerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, s. 5-15
  • Ayverdi, M., (1990) Erken Ergenlik Dönemi Ergenlerinin Depresyon Düzeylerini Etkileyen Bazı Dış Etmenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara (Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Beaumont, G., Hetzel, W. (1992) Psychopharmacolog. 106. 5123-5126
  • Beck, A.T., (1974). Assesment of Depression: the depression. Journal of Psychotherapy.138, 12, 1562-1567.
  • Bellack, A., (1981) Social Skills Training Compared With Pharmacotherapy and Psychotherapy in the Treatment of Depression. Inventory Pharmachopsychiatry. 7,151-169
  • Bryson, S.E., (1984) Sex differences in depression and method of administering the BDI Journal of Clinical Psychology. 40, 2, 529-534.
  • Burns, (1982) Feeling Good: The New Mood Therapy. Signet Boks, New York.
  • Düzgün, Ş., (1992) Depresyon ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi (Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gençdoğan, B., (1993) Depresyon İle Kendini Kabul Arasında İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi (Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gençdoğan, B., (1994) Depresyon İle Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişki. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi. İzmir, 21.
  • Gençdoğan, B., (1995) Zung Depresyon Ölçeğinin Lise Öğrencileri İçin Geçerlik ve Güvenirliği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi (Sosyal Bilimler Enstitüsü)
  • Güleç, C., (1985) Ergenlik Çağı Krizleri. XXI. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi. Adana, 23-25.
  • Güleç, C., (1991) Depresyon, Çağdaş Tedavi Yaklaşımları. Servier İlaç ve Araştırma A.Ş. yayını. Ankara.
  • Güney, M., (1985) Üniversite Öğrencileri Arasında Depresyon ve Problem Alanlarının Akademik Başarı ile İlişkisi. Ankara. Ankara Üniversitesi Basımevi, 1985.
  • Haefly, M., (1990) Focus on Depression. Basel s: 4-11.
  • Hisli, N., (1988) Beck Depresyon Envanterinin Geçerliği Üzerine Bir Çalışma. Psikoloji Dergisi, 6 (22), 118-126.
  • Hisli, N., (1988) Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerliği, Güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7 (23), 3-13.
  • İdiğ, M., (1990) Adolescent’s Evaluation of Families’ Well Being And It’s Relationship to Parent’s Marital Satisfaction, Adolescent’s Self Concept and Depression. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi. İstanbul.
  • Köknel, Ö., (1989) Depresyon, Ruhsal Çöküntü. Altın Kitaplar Yayınevi. İst.
  • Okucu, R., (1988) Ergenlik Çağı İntihar Girişimlerinde Psikososyal Etmenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi (Çocuk Sağlığı Ens.)
  • O’Neil, M.K., Marziali, E. Depression in a University. Clinic Population Can. Psychiatry, Association. J., Cilt 21, s.477-481, 1976.
  • Özbay, H., Şahin, N. ve diğ. (1991). Ergenlikte Benlik İmajı: Çalışan ve Öğrenci Ergenler Arasında Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Türk Psikiyatri Dergisi, 2 (2), 82-95.
  • Öztürk, O., (1985) Psikanaliz ve Psikoterapi. Sevinç matbaası. Ankara.
  • Rosenthal, M.P., (1987) Assesment of Depression in a Family Practice Center. Journal of Family Practice. Aug. 25 (2) s.143-9.
  • Savaşır, Işık ve Şahin, Nesrin, Hisli., (1997) Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:9, Özyurt matbaacılık, Ankara.
  • Yörükoğlu, A., (1988) Gençlik Çağı: Ruhsağlığı ve Ruhsal sorunları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Ankara.
  • Yüksel, N., (1984) Bilişsel İşlevleri Yönünden Normallerle Depresif Hastaların Karşılaştırılması. Psikoloji Dergisi, 5(117) s.14-15.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nihal Ören This is me

Başaran Gençdoğan This is me

Publication Date March 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Ören, N., & Gençdoğan, B. (2007). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DEPRESYON DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Kastamonu Education Journal, 15(1), 83-92.

10037