Bu araştırmanın amacı,
ilkokulda görev yapan sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi ile ilgili
görüşlerini belirlemektir. Araştırmada öğretmenlerin görüşleri değerler
eğitiminin önemi, değerler eğitiminde yapılan çalışmalar, değerler eğitimini
olumsuz etkileyen etmenler ve değerler eğitiminde yapılabilecek çalışmalara
yönelik öneriler açılarından incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması desenindedir. Araştırmanın çalışma grubunu, Bayburt
il merkezinde yer alan 21 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma
grubu, kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma
verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda; öğretmenlerin büyük çoğunluğunun değerler eğitimine yönelik herhangi
bir eğitime katılmadığı, değerler eğitimi kavramının insanlığın yaşamında
önemli bir kavram olduğu, değerlerin öğrencilere kazandırılmasında
öğretmenlerin daha çok afiş, resim, video, drama yaptırdığı, somut materyaller
kullandığı ve öğretmenlerin değerlerin öğrenciler tarafından kısmen davranışa
dönüştürüldüğünü düşündükleri bulunmuştur. Ailelerin değerler eğitimi sürecinde
rol model olması gerektiği ve öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun da 2017
yılında öğretim programında değerler eğitimi ile ilgili herhangi bir
değişikliğin yapılmadığını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin
değerler eğitimini olumsuz etkileyen etmenlere yönelik görüşlerinde de
yetişkinlerin daha çok bu süreçte örnek davranış sergilemediğini ifade
ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
öğretmenlerin değerler eğitimi sürecinde yapılabilecek çalışmalara yönelik
önerilerinde ise sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklere daha fazla ağırlık
verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
The aim of this
study is to determine the opinions of the primary school teachers about values
education. The opinions of the teachers in the research were examined in terms
of the importance of values education, the studies conducted in the values
education, the factors affecting the values education negatively and the
suggestions for the studies that can be done in the values education. The
research is in the case study pattern of qualitative research methods. The
study group consisted of 21 primary school teachers in the province of Bayburt
in Turkey. The study group of the study was determined by the easily accessible
situation sampling method. A semi-structured interview form was used to collect
the data. Descriptive analysis method was used for data analysis. As a result of the research; it was found
that the concept of values education was an important concept in the life of
mankind, that teachers used more posters, pictures, videos, drama, concrete
materials, and teachers thought that values were partially transformed into
behavior by students. It was concluded that families should be a role model in
the values education process and that a large majority of teachers think that
don’t change was made in 2017 about values education in the curriculum. It was
also concluded that the teachers stated that adults did not exhibit exemplary
behaviors in this process. In addition, in the recommendations of the teachers
about the values that can be done in the process of education in the classroom
and extra-class activities should be given more emphasis on the activities
stated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Acceptance Date | March 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 6 |