Bu çalışma, MEB Okul Öncesi Eğitim Programını değerlendirme ölçeği hazırlamak amacıyla yapılmıştır. Ölçeği geliştirmek için öncelikle okulöncesi alanında yaygın olarak kullanılan, çoklu zekâ, gelişimsel etkileşim, duyuşsal biliş, bilişsel gelişimcilik, davranışçılık ve Waldorf yaklaşımları incelenmiş ve madde havuzunda her bir yaklaşımdan 18 soruya yer verilmiştir. 108 sorudan oluşan aracın bu ilk hali, kapsam geçerliği çalışması için alanda 15 uzmanın görüşlerine sunulmuştur. Uzmanların önerileri doğrultusunda soru maddelerinde düzenlemeler yapılmış ve araca son şekli verilmiştir.
Küme örnekleme yöntemi esas alınarak NUTS12’ye göre belirlenen 12 bölge içinden nüfus yoğunluğu yüksek olan ve birbirine komşu olmayan 12 il seçilerek, bu illerdeki resmi okul öncesi eğitim okullarındaki toplam 324 öğretmene uygulanmıştır.
Ölçeğin güvenirlik çalışmaları için elde edilen verilere sırasıyla küresellik testi, çizgi grafiği analizi, açımlayıcı faktör analizi, güvenilirlik katsayısı hesaplama analizi, madde analizi uygulanmıştır. Ayrıca ölçme aracının güvenilir olduğunu belirlemenin bir başka yolu olan Friedman’s Ki-Kare testi ve Sperman-Brown (Testi Yarılama) Testi uygulanmıştır. Bu analizler doğrultusunda ölçeğin güvenirliğinin yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır.
AFA sonuçları doğrultusunda 5 faktör ve 67 maddeden oluşan ölçek Adana, Ankara, Bursa, Eskişehir, İstanbul, İzmir, Kastamonu ve Van illerinde resmi ve özel okulöncesi eğitim okullarında görev yapan ve lisans mezunu 978 öğretmene ulaşılmış ve uygulanmıştır. Katılımcılardan dönen formlar incelenmiş, hatalı doldurulanlar ve üç sorudan daha fazla maddeyi boş bırakanlar çıkarıldıktan sonra toplam 877 öğretmene ait verinin doğrulayıcı faktör analizine (DFA) tabi tutulması kararlaştırılmıştır. Tüm DFA uygulamaları sonucunda ϰ2/df 2,67, GFI 0,917, CFI 0,87, AGFI 0,90, RMSEA 0,04, RMR 0,06 ve SRMR 0,05 olarak bulunmuştur. Bu değerlerin, literatürde belirlenen uyum iyiliği değerleriyle uyumlu olduğu görülmektedir.
This study was conducted to develop a scale to evaluate MNE Preschool Curriculum. In order to develop the scale, first of all the approaches widely used in field of preschool education, namely behaviorism, multiple intelligences, Bank Street, Montessori, High Scope and Waldorf approaches, were examined and 18 questions from each approach were included in the item pool. This first version of the tool consisting of 108 items was presented to the opinions of 15 experts in the field for the content validity. In line with the suggestions of the experts, arrangements were made in the items and the tool was finalized.
Out of 12 regions determined by NUTS12 based on cluster sampling method, 12 provinces with high population density and not adjacent to each other were selected and the scale was applied to a total of 324 teachers working at state-funded pre-school education schools in these provinces.
Sphericity test, line graph analysis, AFA, reliability coefficient calculation analysis and item analysis were applied to the data obtained for the reliability studies of the scale. Furthermore, Friedman’s Chi-Square test and Sperman-Brown Test, another way to determine the reliability of the measurement tool, were conducted. According to the results of analyses, it was found that the scale is a reliable tool to evaluate pre-school curriculum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 2 |