The purpose of this research is to examine the media-ting role of self-compassion in relation to the fear of happiness and the ability of university students to express their feelings. The sample consisted of 296 students who were selected by stratified sampling method among the students attending vari-ous undergraduate programs at Marmara University in the academic year of 2017-2018. "Personal Information Form", "Fear of Happiness Scale", "Self-Compassion Scale" and "Emotional Expression Scale" were used as data collection tools. The research was carried out according to the model of structural equality. In addition, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient test was used to examine the relations-hip between variables, and Independent Samples t Test analysis was performed for gender difference. According to the results of the research, there is a negative relationship between fear of happiness and self-compassion; there is a positive relationship between self-compassion and expressing emotions. As fear of happiness decreases, self-compassion increases and it beco-mes easier to express feelings as self-compassion increases. According to the results obtained, self-compassion is an media-tor variable in relation to expressing fear of happiness and express their feelings. Furthermore, in comparison of the research variables by sex, only the variables expressing emo-tions were found to be significantly different in favor of female students.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin mutluluk korkusu ve duygularını ifade etme becerileri arasındaki ilişkide öz duyarlılığın aracı rolünü incelemektir. Bu çalışmanın örnek-lemi Marmara Üniversitesi’nde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında çeşitli lisans programlarına devam eden ve tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 296 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Mutluluk Korkusu Ölçeği, Öz-duyarlılık Ölçeği ve Duyguları İfade Etme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma yapısal eşitlik modeline göre gerçekleştirilmiştir. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Momentler çarpım korelasyonu, cinsiyet açısından farklılaşma için Bağımsız gruplar t testi analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, mutluluk korkusu ile öz duyarlılık arasında negatif yönlü bir ilişki bulunurken; öz duyarlılık ile duygularını ifade etme arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Mutluluk korkusu azaldıkça öz duyarlılık artmakta ve öz duyarlılık arttıkça da duygularını ifade etme kolaylaşmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre öz duyarlılık, mutluluk korkusu ve duygularını ifade etme ilişkisinde aracı bir değişkendir. Ayrıca araştırma değişkenlerinin cinsiyete göre karşılaştırmasında, yalnızca duygularını ifade etme değişkeninin kız öğrenciler lehine manidar bir farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 2 |