The purpose of this study is to reveal the role of diversity management determined / to be determined in order to facilitate the adaptation of international students studying in higher education institutions. The concept of diversity is defined as distinctive or non-distinctive features of language, religion, ethnicity, age, cultural background, disability, gender status, personality, lifestyle, ability and duties. The concept of diversity management is management practices that tolerate and value the differences of people within the organization. In this context, the students' level of perceiving differences and the ability of the university to manage perceived differences are determined by taking the opinions of students from different cultures. In line with the main purpose, quantitative research methods are used to determine the opinions and thoughts on the perception of diversity management to international students at Kastamonu University. At the end of the study, it is determined that there is a strong and positive relationship between students' perception of differences and diversity management.
Perception of Diversity Diversity Management Higher Education Internationalization International Students
Bu çalışmanın amacı, yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin üniversitelerine uyumlarının kolaylaştırılması için belirlenen/belirlenecek farklılıkların yönetiminin rolünü ortaya koymaktır. Farklılık kavramı, bireylerin; dil, din, etnik köken, yaş, kültürel geçmiş, engelli olma, cinsiyet durumu, kişilik, yaşam tarzı, yetenek ve görevler gibi insanların belirgin veya belirgin olmayan özellikleri olarak tanımlanmaktadır. Farklılıkların yönetimi kavramı ise; kurum içinde bulunan insanların sahip oldukları farklılıklarına hoşgörü ile yaklaşarak, onların farklılıklara değer veren yönetim uygulamalarıdır. Bu bağlamda çalışmada, öğrencilerin farklılıkları algılama düzeyleri ve üniversitenin algılanan farklılıkları yönetebilme durumu farklı kültürlerden gelen öğrencilerin görüşleri alınarak belirlenmiştir. Temel amaç doğrultusunda, Kastamonu Üniversitesi’nde bulunan yabancı uyruklu öğrencilere farklılıkların yönetimi algısı hakkındaki görüş ve düşüncelerini belirlemek amaçlı nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma sonunda öğrencilerin farlılıkları algılama düzeyleri ile farklılıkların yönetimi arasında güçlü pozitif yönlü ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Farklılık Algısı Farklılıkların Yönetimi Yükseköğretim Uluslararasılaşma Uluslararası Öğrenciler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Acceptance Date | November 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 6 |