Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik öğretmeni yetiştirme programlarının analizi: Müzik alanı ders program tasarılarının yapısı

Year 2021, Volume: 29 Issue: 1, 264 - 274, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.812079

Abstract

Bu araştırmada, Türkiye’de Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından hazırlanan 2007 müzik öğretmeni yetiştirme programı ve 2018 Avrupa yükseköğretim alanında Bologna sürecine çalışmaları uyum, kalite ve akreditasyon kapsamında değiştirilen Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmeni yetiştirme Programlarının analizi yapılmıştır. Yapıldığı çevre bakımından “alan araştırması”, yöntemi bakımından genelde “betimleme”, özelde “doküman incelemesi” niteliğinde olan bu çalışmada, müzik öğretmenliği program tasarılarının; program geliştirme esaslarına uygunluk derecesi, program kapsamında tanımlanan ders alanları ve müzik eğitimi konu alanlarının hedefleri bakımından ilişkileri araştırılmıştır. Değiştirilen Müzik öğretmenliği Program Tasarısı oluşturulurken, program Geliştirme Kurulunun “belirli ölçütlere” uygun yeterli sayıda üyelerden oluşturulmadığı, program kapsamı ve derslerin tanımlanması arasında uyuşmazlıklar ve programda önemli derecede kuramsal içerikli derslere bir yönelim olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının derin öğrenmelerine katkı sağlayan Müzik Öğretmenliği Alanına (MÖA) ilişkin tanımlanan derslerin hedefleri açısından dört yıl süreli ilişkileri incelendiğinde, “tekrarlanırlık”, “süreklilik” ve “aşamalılık” ilişkileriyle ilgili göstergelerin çok düşük/zayıf/yetersiz düzeyde olduğu gözlenmiştir. Sonuç olarak, Müzik öğretmeni yetiştirme programının (2018) yeniden düzenleme, güncelleme ve değiştirme çalışmalarına ilişkin öneriler getirilmiştir.

References

  • Berki, T., & Karakelle, S. (2009). 2006-2007 akademik yılında uygulamaya konulan merkezi müzik öğretmenliği lisans programının incelenmesi. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Brophy, T. S. (2002). Teacher reflections on undergraduate music education. Journal of Music Teacher Education, 12(1), 19-25.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. 3rd Edition. Los Angeles: Sage Publications, Inc.
  • Dağtekin, A., & Zorluoğlu, S. L. (2019). Güncellenen fen bilgisi öğretmenliği lisans programı hakkındaki akademisyenlerin görüşleri. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53. DOI: 10.33710/sduijes.538114.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. 27. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demeuse, M., & Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme politik kararlardan uygulamaya. (Çev. Y. Budak). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (2017). Eğitimde program geliştirme. 2 Baskı. Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Fer, S. (2020). Eğitimde program geliştirme kuramsal temellere bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Kalaycı, N., & Baysal, S. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017-2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 106-129.
  • Kalyoncu, N. (2005). Eğitim fakültelerinde uygulanan müzik öğretmenliği lisans programının revizyon gerekçeleriyle tutarlılığı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 207-220.
  • Kladder, J. R.(2017). Re-envisioning music teacher education: A comparison of two undergraduate music education programs in the U.S. Dissertation, University of South Florida, Tampa.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research a guide to design and implementation (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Oliva, P. F., & Gordon, W. R. (2018). Program geliştirme. (Çeviri Editörü: Kerim Gündoğdu), Ankara: Pegem Akademi yayınları.
  • Özgül, İ. (2001). Genel müzik eğitimi sınıf öğretmeni yetiştirmede temel yaklaşımlar. Ankara. Gazi Kitabevi Yayınları.
  • Özgül, İ. (2014). Müzik eğitimi ve öğretimi kuramlar-solfejler-şarkılar- yaklaşımlar. 7. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özgül, İ. (2017). Müzik öğretmenliği programı koro-1 dersi öğrencilerinin ölçü türlerine ilişkin giriş düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 18(2), 581-596.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çeviri: Bütün, M). Sage publications.
  • Tokcan, H., & Tangülü, Z. (2019). 2006 ve 2018 sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı üzerine karşılaştırmalı bir analiz çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23, 97-119.
  • Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı [YÖK].(1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.
  • Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı [YÖK]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar ilkeler yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi.
  • Uçan, A. (1996). Gazi Yüksek Öğretmen Okulu Müzik Bölümü Müzik Alanı Birinci Yıl Programının Değerlendirilmesi. (Hacettepe Üniversitesi MESEF, Doktora Tezi), Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Uçan, A., Saydam, R., & Çevik, S. (2018, Haziran). Yeni lisans programlarının yapısı ve getirdiği yenilikler toplantısı, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Konferans Salonu. Ankara. http://www.muzed.org.tr/?p=1194
  • Ulubey, Ö., & Başaran, S. (2019). 2018 öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9(2), 263-300.
  • Wallen, N. E., Fraenkel, J. R., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). New York: McGraw-Hill.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 8.Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi (1997). Müzik öğretimi. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2018) Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Yurdakal, I. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenli̇ği̇ li̇sans program i̇çeri̇ği̇ni̇n i̇ncelenmesi̇, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1-17.

Analysis of music teacher training programs: Structure of curriculum design in the field of music

Year 2021, Volume: 29 Issue: 1, 264 - 274, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.812079

Abstract

In this research, 2007 music teacher training program prepared by the Council Higher Education in Turkey and Education Faculty music teacher training program changed under adaptation, quality and accreditation to Bologna process in the field of 2018 European higher education were analysed. In this study characterised as a “field study” regarding the environment it was carried out, “descriptive” in terms of method and specifically “document analysis”, it was investigated to what extent music teacher training curriculum designs complied with program development principles, and relationships regarding courses defined within the scope of the program and the goals of the subject areas of music education. It has been found out that there were not sufficient number of members in the curriculum development committee based on “certain criteria” when amended Music Teacher Program Design was created, and there are contradictions between the scope of the curriculum and definition of courses, and there are significant number of theoretical courses in the curriculum. When examining the goals of courses specified related to the Music Teacher Field, allowing teachers to have in-depth understanding and knowledge on their field, in the four-year program, it was determined that the indicators related to “repeatability”, “permanence” and “progressivity” were very low/poor/insufficient. To conclude, suggestions were made related to the studies on reorganisation, update and amendment of the music teacher training curriculum (2018).

References

  • Berki, T., & Karakelle, S. (2009). 2006-2007 akademik yılında uygulamaya konulan merkezi müzik öğretmenliği lisans programının incelenmesi. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Brophy, T. S. (2002). Teacher reflections on undergraduate music education. Journal of Music Teacher Education, 12(1), 19-25.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. 3rd Edition. Los Angeles: Sage Publications, Inc.
  • Dağtekin, A., & Zorluoğlu, S. L. (2019). Güncellenen fen bilgisi öğretmenliği lisans programı hakkındaki akademisyenlerin görüşleri. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53. DOI: 10.33710/sduijes.538114.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. 27. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demeuse, M., & Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme politik kararlardan uygulamaya. (Çev. Y. Budak). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (2017). Eğitimde program geliştirme. 2 Baskı. Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Fer, S. (2020). Eğitimde program geliştirme kuramsal temellere bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Kalaycı, N., & Baysal, S. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017-2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 106-129.
  • Kalyoncu, N. (2005). Eğitim fakültelerinde uygulanan müzik öğretmenliği lisans programının revizyon gerekçeleriyle tutarlılığı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 207-220.
  • Kladder, J. R.(2017). Re-envisioning music teacher education: A comparison of two undergraduate music education programs in the U.S. Dissertation, University of South Florida, Tampa.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research a guide to design and implementation (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Oliva, P. F., & Gordon, W. R. (2018). Program geliştirme. (Çeviri Editörü: Kerim Gündoğdu), Ankara: Pegem Akademi yayınları.
  • Özgül, İ. (2001). Genel müzik eğitimi sınıf öğretmeni yetiştirmede temel yaklaşımlar. Ankara. Gazi Kitabevi Yayınları.
  • Özgül, İ. (2014). Müzik eğitimi ve öğretimi kuramlar-solfejler-şarkılar- yaklaşımlar. 7. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özgül, İ. (2017). Müzik öğretmenliği programı koro-1 dersi öğrencilerinin ölçü türlerine ilişkin giriş düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 18(2), 581-596.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çeviri: Bütün, M). Sage publications.
  • Tokcan, H., & Tangülü, Z. (2019). 2006 ve 2018 sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı üzerine karşılaştırmalı bir analiz çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23, 97-119.
  • Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı [YÖK].(1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.
  • Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı [YÖK]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar ilkeler yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi.
  • Uçan, A. (1996). Gazi Yüksek Öğretmen Okulu Müzik Bölümü Müzik Alanı Birinci Yıl Programının Değerlendirilmesi. (Hacettepe Üniversitesi MESEF, Doktora Tezi), Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Uçan, A., Saydam, R., & Çevik, S. (2018, Haziran). Yeni lisans programlarının yapısı ve getirdiği yenilikler toplantısı, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Konferans Salonu. Ankara. http://www.muzed.org.tr/?p=1194
  • Ulubey, Ö., & Başaran, S. (2019). 2018 öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9(2), 263-300.
  • Wallen, N. E., Fraenkel, J. R., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). New York: McGraw-Hill.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 8.Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi (1997). Müzik öğretimi. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2018) Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Yurdakal, I. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenli̇ği̇ li̇sans program i̇çeri̇ği̇ni̇n i̇ncelenmesi̇, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1-17.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

İlhan Özgül 0000-0002-5615-7934

Publication Date January 16, 2021
Acceptance Date November 9, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Özgül, İ. (2021). Analysis of music teacher training programs: Structure of curriculum design in the field of music. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(1), 264-274. https://doi.org/10.24106/kefdergi.812079

10037