This study aimed to examine undergraduate students’ level of assertiveness with regard to gender, class level, self-construal, and five-factor personality traits. The participants consisted of 507 (194 male, 313 female) undergraduate students receiving education at a state university in Ankara. The study data were collected via Voltan-Acar Assertiveness Inventory, Adjective Based Personality Test, Relational-Individual-Collective Self Construal Scale, and Personal Information Form. The multiple regression analysis was used to identify the predictive power of five-factor personality traits and self-construals predictive power on the participants’ level of assertiveness. Independent samples t-test was used to determine whether there was a statistically significant difference between university students’ level of assertiveness according to gender. One-way ANOVA was used to compare university students’ level of assertiveness in accordance with class level. SPSS 21.0 package was used for statistical analysis. The current findings showed that the personality traits of extraversion, neuroticism, agreeableness, and openness to experience, as well as individual and collective self-construals, predict undergraduate students’ level of assertiveness at a statistically significant level. Also, undergraduate students’ level of assertiveness did not differ at a statistically significant level according to their gender and class level. The findings were discussed in the light of the related literature, and some recommendations were made.
Assertiveness Five-factor personality traits Self-construal Personality University students
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerini beş faktör kişilik özellikleri, benlik kurgusu, cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da bir devlet üniversitesinde öğrenimlerine devam eden 507 (194 erkek, 313 kadın) lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Voltan Acar Kendini Belirleme (Güvengenlik) Envanteri, Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi, Toplulukçu-İlişkisel-Bireyci Benlik Kurgusu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Beş faktör kişilik özellikleri ile benlik kurgusu boyutlarının üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerini yordama gücünü belirlemede çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin güvengenlik düzeylerinin cinsiyete göre manidar farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için bağımsız örneklemler t testi kullanılmıştır. Sınıf düzeyine göre lisans öğrencilerinin güvengenlik düzeylerini karşılaştırmada ise tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 21.00 paket programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre dışa dönüklük, nevrotizm / duygusal denge, yumuşak başlılık ve deneyime açıklık kişilik özellikleri ile bireyci ve toplulukçu benlik kurgusu özellikleri üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerini manidar bir şekilde yordamaktadır. Ayrıca lisans öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin cinsiyete ve sınıf düzeyine göre manidar bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. İlgili bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2021 |
Acceptance Date | May 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 2 |