Bu çalışmada 3. dalga Bilişsel Davranışçı yaklaşımlardan birisi olan Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) ve onun temel kavramı psikolojik esnekliğe okul psikolojik danışmanlarının çalışma ortamları özelinde odaklanılmıştır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı öncelikle okul psikolojik danışmanlarının bilinçli farkındalık düzeyleri ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve sonrasında ise bu ilişkide işyeri psikolojik esnekliğinin aracılık etkisini analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda, Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ), Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİÖ) ve İş Yaşamında Kabul ve Eylem Formu (İYKEF) kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Türkiye’ nin farklı şehirlerinden 279 (72.5%) erkek ve 106 (27.5%) kadın olmak üzere toplam 385 okul psikolojik danışmanından oluşmaktadır. Araştırmada yapılan regresyon ve Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) sonuçlarına göre, bilinçli farkındalığın okul psikolojik danışmanlarının psikolojik iyi oluşlarını anlamlı bir şekilde yordadığı ve iş yeri psikolojik esnekliğinin ise bilinçli farkındalık ve psikolojik iyi oluş arasında kısmi bir aracılık etkisine sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadaki değişkenlerin ayrıca, cinsiyet, çalışma yılı, eğitim düzeyi ve çalışılan kurum türü gibi demografik verilerle de fark analizleri yapılmış ve yalnızca erkek psikolojik danışmanlarının kadınlara göre daha yüksek bilinçli farkındalık seviyeleri olduğu ortaya konmuştur. YEM ve demografik bulgulara dair sonuçlar literatür ışığında tartışılmıştır.
İşyeri psikolojik esnekliği Okul psikolojik danışmanı Psikolojik iyi oluş Bilinçli farkındalık
This research focused on Acceptance and Commitment Therapy (ACT), which is one of the third wave Cognitive Behavioral approaches, and its core concept of psychological flexibility specific to the work environment of school counselors. In this regard, this study’s purpose was first to analyze the relationship between school counselors’ mindfulness and psychological wellbeing, second the mediating effect of work-related psychological flexibility in the relationship between mindfulness and psychological wellbeing. With this purpose in mind, The Mindful Attention Awareness Scale (MAAS), Psychological Well-being Scale (PWBS), and Work-related Acceptance and Action Questionnaire (WAAQ) were used. The sample of the study consisted of 279 (72.5%) female and 106 (27.5%) male (N= 385) school counselors from diverse cities in Turkey. As a result of regression and Structural Equation Modeling (SEM) analysis, mindfulness significantly predicted school counselors’ psychological wellbeing, and work-related psychological flexibility partially mediated the relationship between mindfulness and psychological wellbeing. The findings were discussed in light of the literature, and the implications were presented for increasing school counselors' psychological wellbeing based on mindfulness and psychological flexibility research and applications.
.work-related psychological flexibility school counselor psychological wellbeing mindfulness
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 4 |