Modern dünyada teknolojik gelişmelerin hızlı bir ivme kazanmasıyla birlikte, insanların bağımsız bir hayat yaşama isteklerinde önemli bir artış olduğu açık bir gerçektir. Bu yüzden insanların ayrışmış/bireyleşmiş olmaları ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin ne olduğunun araştırılması önemli bir problem alanı olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile ayrışma-bireyleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmaya yaşları 18 ile 26 arasında değişen (M=21.35, SD=10.50), 285 üniversite öğrencisi (kız=180, erkek=105, 1.sınıf 170, 2. sınıf 115) katılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler, bağımsız t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon ve Çoklu Regresyon aracılığıyla analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş puanları ile ayrışma-bireyleşme düzeyleri arasında anlamlı ve negatif bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca psikolojik iyi oluş ölçeği, ayrışma-bireyleşmenin %23’ni yordadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin ayrışma-bireyleşme düzeyleri yükseldikçe, psikolojik iyi oluşlarında düşüş olduğu saptanmıştır. Öte yandan öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre ayrışma-bireyleşme puanları anlamlı çıkmazken, psikolojik iyi oluş puanları anlamlı çıkmıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre ise, ayrışma-bireyleşme puanları anlamlı olduğu, psikolojik iyi oluş puanlarının anlamlı olmadığı saptanmıştır. Çalışmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve yeni çalışmalar için araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
In this modern world, a significant increase in people’s wish to lead on an independent life has been a plain truth since technological advancements have gained acceleration. Hence, it is thought that searching the relation between separation/individuation and psychological well-being of people is an important problem field. The purpose of this study is to investigate the relation between well-being levels and separation/individuation levels of university students. 285 University students (female=180, male=105; 1st class=170, 2nd class=115) whose ages are in the range from 18 to26 (M=21.35, SD =2.50) participated in the study. The data obtained from the participants were analyzed through independent t-test, ANOVA, Pearson Product Moments Correlation and Multiple Regression. According to the results obtained, a significant and negative relationship was found between the psychological well-being scores of university students and their levels of separation-individuation. Besides, the psychological well-being scale was determined to predict 23% of separation-individuation. As the levels of separation-individuation of students increased, psychological well-being decreased. On the other hand, while the separation-individuation scores of the students were not significant according to the gender variable, the psychological well-being scores were significant. According to the class level variable, the scores of separation-individuation were found to be significant, while psychological well-being scores were not. The results of the study were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions were presented to the researchers for new studies.
Psychological Well-Being, Positive Psychology, Separation, Individuation, University Students.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | December 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 4 |