Purpose: The present study aimed to investigate the compliance of ODE textbooks published by universities in and outside Turkey to textbook preparation criteria and identify the points that require improvement in those books.
Methodology: A qualitative data analysis method known as document analysis was employed to achieve this. Using the convenience sampling method, the ODE textbooks published by 10 universities in and outside Turkey and were accessible online were determined as the sample of the study. The textbooks were evaluated based on the Open and Distance Education Textbook Evaluation Checklist, developed by a previous study. The checklist comprised 44 items distributed to four domains: individual learning, content, visual design, and language. Each item was scored based on the criterion's complete fulfillment, partial fulfillment, and non-fulfillment.
Finding: The evaluation indicated that the textbooks showed good compliance to the criteria in terms of language and visual design while they needed improvement in the domains of individual learning and content, particularly in providing questions, examples, feedback sections, and in-text highlighting to improve the intelligibility of the content.
Open-distance learning textbook, Evaluating textbooks, Individual learning, Content design, Visual design
Açık ve uzaktan öğrenme (AUÖ) uygulamalarında ders kitapları önemli bir bireysel öğrenme aracı olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada yurt içi ve yurt dışındaki çeşitli üniversitelerin sunduğu AUÖ ders kitaplarının bulundurması gereken tasarım unsurlarına uygunluk düzeyinin ve AUÖ ders kitaplarında geliştirilmesi gereken noktaların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda nitel araştırma yöntemlerinden açıklayıcı durum çalışması kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle ulaşılan toplam 10 üniversitenin AUÖ ders kitabı araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak AUÖ ders kitaplarında bulunması gereken ölçütleri sağlayıp sağlamadığını değerlendirmek amacıyla hazırlanmış, araştırmacılar tarafından farklı çalışmada geliştirilen “Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarını Değerlendirme Kontrol Listesi” kullanılmıştır. Toplam 44 maddeden oluşan kontrol listesi bireysel öğrenme, içerik, görsel tasarım ve dil-anlatım kategorileri altında toplanmıştır. Analiz aşamasında ders kitapları; ölçütler uygulanmamış, belirli bir düzeyde uygulanmış ve tam olarak uygulanmıştır şeklinde kodlama yapılarak incelenmiştir. Üniversite bazında ölçütlerin toplam puanı ve madde bazında ölçütlerin ortalama puanları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda incelenen AUÖ ders kitaplarının dil ve anlatım ile görsel tasarım açısından yeterli düzeyde olduğu ancak bireysel öğrenme ve içerik konusunda geliştirilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Ders kitaplarında geliştirilmesi gereken noktaların ise konunun anlaşılmasını kolaylaştıracak sorular ve örneklere yer verme, geri bildirim sunma, metin içi vurgulama yapma şeklinde sıralanmaktadır.
Açık ve uzaktan öğrenme ders kitabı, Ders kitabı değerlendirme, Bireysel öğrenme, İçerik tasarımı, Görsel tasarım
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education, Scientific Disciplines |
Journal Section | Research Article |
Authors |
|
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021, Volume 29, Issue 5 |
Bibtex | @research article { kefdergi787467, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, eissn = {2147-9844}, address = {Aktekke Mah. Kastamonu eğitim Fakültesi Kastamonu}, publisher = {Kastamonu University}, year = {2021}, volume = {29}, number = {5}, pages = {974 - 986}, doi = {10.24106/kefdergi.787467}, title = {An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks}, key = {cite}, author = {Yavuz, Mehmet and Hasançebi, Mehmet and Karaman, Selçuk} } |
APA | Yavuz, M. , Hasançebi, M. , Gündüz, M. & Karaman, S. (2021). An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks . Kastamonu Eğitim Dergisi , 29 (5) , 974-986 . DOI: 10.24106/kefdergi.787467 |
MLA | Yavuz, M. , Hasançebi, M. , Gündüz, M. , Karaman, S. "An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks" . Kastamonu Eğitim Dergisi 29 (2021 ): 974-986 <https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/67657/787467> |
Chicago | Yavuz, M. , Hasançebi, M. , Gündüz, M. , Karaman, S. "An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks". Kastamonu Eğitim Dergisi 29 (2021 ): 974-986 |
RIS | TY - JOUR T1 - An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks AU - Mehmet Yavuz , Mehmet Hasançebi , Münevver Gündüz , Selçuk Karaman Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.787467 DO - 10.24106/kefdergi.787467 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 974 EP - 986 VL - 29 IS - 5 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.787467 UR - https://doi.org/10.24106/kefdergi.787467 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Kastamonu Education Journal An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks %A Mehmet Yavuz , Mehmet Hasançebi , Münevver Gündüz , Selçuk Karaman %T An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks %D 2021 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 29 %N 5 %R doi: 10.24106/kefdergi.787467 %U 10.24106/kefdergi.787467 |
ISNAD | Yavuz, Mehmet , Hasançebi, Mehmet , Gündüz, Münevver , Karaman, Selçuk . "An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks". Kastamonu Eğitim Dergisi 29 / 5 (December 2021): 974-986 . https://doi.org/10.24106/kefdergi.787467 |
AMA | Yavuz M. , Hasançebi M. , Gündüz M. , Karaman S. An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks. Kastamonu Education Journal. 2021; 29(5): 974-986. |
Vancouver | Yavuz M. , Hasançebi M. , Gündüz M. , Karaman S. An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2021; 29(5): 974-986. |
IEEE | M. Yavuz , M. Hasançebi , M. Gündüz and S. Karaman , "An Evaluation on Open and Distance Learning (ODL) Textbooks", Kastamonu Eğitim Dergisi, vol. 29, no. 5, pp. 974-986, Dec. 2021, doi:10.24106/kefdergi.787467 |