Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin etken öğretmenlik düzeyleri ile öğretim programı okuryazarlıkları algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve program okuryazarlığının etken öğretmenlik üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını ortaya çıkarılmasıdır.
Materyal ve Yöntem: Çalışmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bolu il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı liselerde görev yapan 961 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini, uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 365 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada yordayıcı korelasyonel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla “Öğretmen Failliği Ölçeği” ve “Öğretim Programı Okuryazarlığı Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verinin istatistiki çözümlemeleri için Pearson ve Spearman Korelasyon testleri kullanılmıştır. Bağımsız değişken olan öğretim programı okuryazarlığının bağımlı değişken olan etken öğretmenliği yordama düzeyini tespit etmek amacıyla çoklu regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık ve etken öğretmenlik algılarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretim programı okuryazarlığının alt boyutlarından olan programı tanıma, programı hayata geçirme, programa değer verme, programı sorgulama ile etken öğretmenliğin alt boyutları olan öğrenme etkililiği, öğretme etkililiği, iyimserlik ve yapıcı katılım arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Regresyon analizi sonuçlarına göre, öğretim programı okuryazarlığının alt boyutlarının etken öğretmenliği anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür.
Aim: The present study aimed to investigate the correlation between teacher agency and self-perceptions of the teachers about curriculum literacy and to determine whether the impact of curriculum literacy on effective instruction was significant
Design/Methodology/Approach: The study population included 961 teachers employed at public high schools in Bolu province urban center during the 2022-2023 academic year. The study sample included 365 teachers assigned with the convenience sampling method. The present study was conducted with the predictive correlational research design to explore the correlations between the selected variables; curriculum literacy (independent) and teacher agency (dependent). “Teacher Agency Scale” and “Curriculum Literacy Perception Scale” were employed to collect the study data. Statistical analysis of the collected data was conducted with correlation tests and multiple linear regression analysis.
Findings: The study findings revealed that the general perceptions of the teachers about agency and curriculum literacy were high. The correlational analysis indicated that there were positive and significant correlations between the teacher agency (learning agency, teaching agency, optimism, constructive engagement) and curriculum literacy (recognition of the curriculum, implementation of the curriculum, questioning the curriculum, and valuing the curriculum) factors. Regression analysis findings demonstrated that the curriculum literacy sub-dimensions significantly predicted teacher agency.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | September 16, 2024 |
Acceptance Date | July 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 33 Issue: 3 |