One of today's newest phenomena is artificial intelligence-based deepfake applications. Deepfake is defined as the technology of automatically changing the faces of people in images with the use of deep learning-based algorithms. Deepfake, which is built on visual manipulation and editing, stands out as the core concept of this research. This research paper provides an overview of what deepfake technology is, which areas of use it covers, and the advantages and disadvantages of deepfake technology. In this context, the advertisement film of the Russian operator company Megafon, which was selected as a sample, was examined and the advertisement film, in which deepfake technology was used, was analyzed within the scope of plain meaning / connotation, and the messages intended to be given to the audience were tried to be analyzed, and the technical analysis of the image of the actor's digital twin created with deepfake was made. In this process, every image used in the Megafon commercial was analyzed frame by frame with the semiotic method. The advertisement film in which deepfake technology was utilized was analyzed semiotically to analyze the messages intended to be given to the audience, and the effects of the advertisement shot with deepfake technology on the visual narrative were examined.
Günümüzün en yeni fenomenlerinden biri yapay zekâ temelli deepfake uygulamalarıdır. Deepfake, derin öğrenmeye dayalı algoritmaların kullanımıyla görüntülerde kişilerin yüzünün otomatik olarak değiştirilmesi teknolojisi olarak açıklanmaktadır. Görsel manipülasyon ve düzenleme üzerine inşa edilmiş olan deepfake, bu araştırmanın temel kavramı olarak öne çıkmaktadır. Bu araştırma makalesi deepfake teknolojisinin ne olduğu, hangi kullanım alanlarını içerdiği, deepfake teknolojisinin avantaj ve dezavantajlarına genel bir bakış açısı sunmaktadır. Bu kapsamda örneklem olarak seçilen Rus operatör şirketi Megafon’un reklam filmi incelenmiş ve deepfake teknolojisinden faydalanılmış olan reklam filmi düz anlam/yan anlam kapsamında incelenerek izleyicilere verilmek istenen mesajların neler olduğu çözümlenmeye çalışılmış, aktörün deepfake ile oluşturulmuş dijital ikizinin görüntüsünün teknik incelemesi yapılmıştır. Bu süreçte Megafon reklam filminde kullanılmış olan her görsel göstergebilimsel yöntemle kare kare analiz edilmiştir. Deepfake teknolojisinden faydalanılmış olan reklam filmi göstergebilimsel olarak incelenerek izleyicilere verilmek istenen mesajların neler olduğu çözümlenmeye çalışılmıştır, deepfake teknolojisi ile çekilmiş olan reklamın görsel anlatıya etkileri incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Semiotics |
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Publication Date | September 17, 2024 |
Submission Date | March 23, 2024 |
Acceptance Date | August 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 5 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net