BibTex RIS Cite

TÜRK BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: SEÇİLMİŞ ÜLKELERLE KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Year 2016, Issue: 4, 105 - 124, 01.06.2016

Abstract

Beyaz eşya sektörü, önemli imalat sanayi alt sektörlerinden biridir. Bu çalışmanın esas amacı, Türkiye’nin beyaz eşya sektörü dış ticaret yapısını analiz etmektir. Çalışmada 2000-2014 dönemi esas alınmıştır. Çalışmada iki yöntem kullanılmıştır. İlk olarak beyaz eşya sektörünün endüstri-içi ticaret yapısı analiz edilmiştir. İkinci olarak beyaz eşya sektörünün rekabet gücü analiz edilmiştir. Çalışmada sonuç olarak beyaz eşya sektöründe endüstri-içi ticaretin düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca endüstri-içi ticaret düşük kaliteli dikey endüstri-içi ticaret şeklinde gerçekleşmektedir. Rekabet gücü analizi sonucunda ise beyaz eşya sektöründe rekabet gücünün yüksek olduğu görülmüştür.

References

  • Bakhshinezaj M., ve Zadeh, A. (2012). “Comparative Advantage of Selected Agriculture Pro- ducts in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment” . World Applied Sciences Journal, (10): 1449-1452.
  • Deviren, N., M. Karataş. (2007). “Türkiye İle Çin Halk Cumhuriyeti Arasındaki Endüstri-içi
  • Ticaret.” İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 22: 16-31. Deloitte (2010). “Türkiye Beyaz Eşya ve Elektronik Sektörü Raporu”. 1-18.
  • Erkekoğlu, H., Kılıçarslan, Z., Göknar, H., (2014). “Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gü- cü: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 44: 1-22.
  • Erkan, B. (2012). “Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırma- lı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (15):196-218.
  • Eroğlu, Ö., Özdamar, G. (2006). “Türk İmalat Sanayinin Rekabet Gücü ve Beyaz Eşya Sektörü
  • Üzerine Bir İnceleme”. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 6(11): 85-104. Eleren, A. (2007). “Markaların Tüketici Tercih Kriterlerine Göre Analitik Hiyerarşi Süreci Yön- temi ile Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 64.
  • Grubel, H., Lloyd, P. (1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of Internatio- nal Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres.
  • Ishchukova, N., Smutka, L. (2013). “Revealed Comparative Advantage of Russıan Agricultural
  • Exports”. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 4: 941-952. Koçman, Özge (2007). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Beyaz Eşya Sanayinin Uluslararası Pazar- lara Açılması. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Oduro, A., Offei, E. (2014). “Investigating Ghana’s Revealed Comparative Advantage in Agro
  • Processed Products”. Modern Economy, 5: 384-390. Öztürk, A. (2016). “Beyaz Eşya Sektörü”. İş Bankası, 1-38. https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/beyaz_esya_-_mart_2016.pdf
  • Şenoğlu, D. (2003). Measuring Vertical And Horizontal Intra Industry Trade for Turkish Manu- facturing Industry Over Time. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Şimşek, N. (2005). “Türkiye’nin Yatay ve Dikey Endüstri-içi Dış Ticareti”. D.E.Ü.İ.İ.B.F Dergisi, (1): 43-62.
  • Xing, Y. (2007). “Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with
  • Japan and The US”. Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Yaşar, Okan (2010). Türkiye’de Beyaz Eşya Sanayi. Marmara Coğrafya Dergisi, 21: 150-183.

FOREIGN TRADE STRUCTURE OF TURKISH WHITE GOODS INDUSTRY: A COMPARATIVE ANALYSIS WITH SELECTED COUNTRIES

Year 2016, Issue: 4, 105 - 124, 01.06.2016

Abstract

White goods industry is one of the most important sub-sectors of the manufacturing industry. The main purpose of this study is to analyze the structure of the white goods industry in Turkey's foreign trade. 2000-2014 period was used in this study. Two methods were used in this study. Firstly, intra-industry trade structure of the white goods industry was analyzed. Secondly, competitiveness of the white goods industry was analyzed. As a result, it was seen that intra industry trade is low in white goods industry. Also, intra-industry trade is in the form of low-quality vertical intra-industry trade. As a result of the competitive analysis, it was observed that high competitiveness in the white goods sector.

References

  • Bakhshinezaj M., ve Zadeh, A. (2012). “Comparative Advantage of Selected Agriculture Pro- ducts in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment” . World Applied Sciences Journal, (10): 1449-1452.
  • Deviren, N., M. Karataş. (2007). “Türkiye İle Çin Halk Cumhuriyeti Arasındaki Endüstri-içi
  • Ticaret.” İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 22: 16-31. Deloitte (2010). “Türkiye Beyaz Eşya ve Elektronik Sektörü Raporu”. 1-18.
  • Erkekoğlu, H., Kılıçarslan, Z., Göknar, H., (2014). “Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gü- cü: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 44: 1-22.
  • Erkan, B. (2012). “Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırma- lı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (15):196-218.
  • Eroğlu, Ö., Özdamar, G. (2006). “Türk İmalat Sanayinin Rekabet Gücü ve Beyaz Eşya Sektörü
  • Üzerine Bir İnceleme”. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 6(11): 85-104. Eleren, A. (2007). “Markaların Tüketici Tercih Kriterlerine Göre Analitik Hiyerarşi Süreci Yön- temi ile Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 64.
  • Grubel, H., Lloyd, P. (1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of Internatio- nal Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres.
  • Ishchukova, N., Smutka, L. (2013). “Revealed Comparative Advantage of Russıan Agricultural
  • Exports”. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 4: 941-952. Koçman, Özge (2007). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Beyaz Eşya Sanayinin Uluslararası Pazar- lara Açılması. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Oduro, A., Offei, E. (2014). “Investigating Ghana’s Revealed Comparative Advantage in Agro
  • Processed Products”. Modern Economy, 5: 384-390. Öztürk, A. (2016). “Beyaz Eşya Sektörü”. İş Bankası, 1-38. https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/beyaz_esya_-_mart_2016.pdf
  • Şenoğlu, D. (2003). Measuring Vertical And Horizontal Intra Industry Trade for Turkish Manu- facturing Industry Over Time. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Şimşek, N. (2005). “Türkiye’nin Yatay ve Dikey Endüstri-içi Dış Ticareti”. D.E.Ü.İ.İ.B.F Dergisi, (1): 43-62.
  • Xing, Y. (2007). “Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with
  • Japan and The US”. Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Yaşar, Okan (2010). Türkiye’de Beyaz Eşya Sanayi. Marmara Coğrafya Dergisi, 21: 150-183.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Dilek Şahin This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 4

Cite

APA Şahin, D. (2016). TÜRK BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: SEÇİLMİŞ ÜLKELERLE KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ. Kesit Akademi Dergisi(4), 105-124.