BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: SEÇİLMİŞ ÜLKELERLE KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Yıl 2016, Sayı: 4, 105 - 124, 01.06.2016

Öz

Beyaz eşya sektörü, önemli imalat sanayi alt sektörlerinden biridir. Bu çalışmanın esas amacı, Türkiye’nin beyaz eşya sektörü dış ticaret yapısını analiz etmektir. Çalışmada 2000-2014 dönemi esas alınmıştır. Çalışmada iki yöntem kullanılmıştır. İlk olarak beyaz eşya sektörünün endüstri-içi ticaret yapısı analiz edilmiştir. İkinci olarak beyaz eşya sektörünün rekabet gücü analiz edilmiştir. Çalışmada sonuç olarak beyaz eşya sektöründe endüstri-içi ticaretin düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca endüstri-içi ticaret düşük kaliteli dikey endüstri-içi ticaret şeklinde gerçekleşmektedir. Rekabet gücü analizi sonucunda ise beyaz eşya sektöründe rekabet gücünün yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Bakhshinezaj M., ve Zadeh, A. (2012). “Comparative Advantage of Selected Agriculture Pro- ducts in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment” . World Applied Sciences Journal, (10): 1449-1452.
  • Deviren, N., M. Karataş. (2007). “Türkiye İle Çin Halk Cumhuriyeti Arasındaki Endüstri-içi
  • Ticaret.” İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 22: 16-31. Deloitte (2010). “Türkiye Beyaz Eşya ve Elektronik Sektörü Raporu”. 1-18.
  • Erkekoğlu, H., Kılıçarslan, Z., Göknar, H., (2014). “Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gü- cü: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 44: 1-22.
  • Erkan, B. (2012). “Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırma- lı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (15):196-218.
  • Eroğlu, Ö., Özdamar, G. (2006). “Türk İmalat Sanayinin Rekabet Gücü ve Beyaz Eşya Sektörü
  • Üzerine Bir İnceleme”. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 6(11): 85-104. Eleren, A. (2007). “Markaların Tüketici Tercih Kriterlerine Göre Analitik Hiyerarşi Süreci Yön- temi ile Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 64.
  • Grubel, H., Lloyd, P. (1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of Internatio- nal Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres.
  • Ishchukova, N., Smutka, L. (2013). “Revealed Comparative Advantage of Russıan Agricultural
  • Exports”. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 4: 941-952. Koçman, Özge (2007). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Beyaz Eşya Sanayinin Uluslararası Pazar- lara Açılması. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Oduro, A., Offei, E. (2014). “Investigating Ghana’s Revealed Comparative Advantage in Agro
  • Processed Products”. Modern Economy, 5: 384-390. Öztürk, A. (2016). “Beyaz Eşya Sektörü”. İş Bankası, 1-38. https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/beyaz_esya_-_mart_2016.pdf
  • Şenoğlu, D. (2003). Measuring Vertical And Horizontal Intra Industry Trade for Turkish Manu- facturing Industry Over Time. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Şimşek, N. (2005). “Türkiye’nin Yatay ve Dikey Endüstri-içi Dış Ticareti”. D.E.Ü.İ.İ.B.F Dergisi, (1): 43-62.
  • Xing, Y. (2007). “Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with
  • Japan and The US”. Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Yaşar, Okan (2010). Türkiye’de Beyaz Eşya Sanayi. Marmara Coğrafya Dergisi, 21: 150-183.

FOREIGN TRADE STRUCTURE OF TURKISH WHITE GOODS INDUSTRY: A COMPARATIVE ANALYSIS WITH SELECTED COUNTRIES

Yıl 2016, Sayı: 4, 105 - 124, 01.06.2016

Öz

White goods industry is one of the most important sub-sectors of the manufacturing industry. The main purpose of this study is to analyze the structure of the white goods industry in Turkey's foreign trade. 2000-2014 period was used in this study. Two methods were used in this study. Firstly, intra-industry trade structure of the white goods industry was analyzed. Secondly, competitiveness of the white goods industry was analyzed. As a result, it was seen that intra industry trade is low in white goods industry. Also, intra-industry trade is in the form of low-quality vertical intra-industry trade. As a result of the competitive analysis, it was observed that high competitiveness in the white goods sector.

Kaynakça

  • Bakhshinezaj M., ve Zadeh, A. (2012). “Comparative Advantage of Selected Agriculture Pro- ducts in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment” . World Applied Sciences Journal, (10): 1449-1452.
  • Deviren, N., M. Karataş. (2007). “Türkiye İle Çin Halk Cumhuriyeti Arasındaki Endüstri-içi
  • Ticaret.” İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 22: 16-31. Deloitte (2010). “Türkiye Beyaz Eşya ve Elektronik Sektörü Raporu”. 1-18.
  • Erkekoğlu, H., Kılıçarslan, Z., Göknar, H., (2014). “Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gü- cü: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 44: 1-22.
  • Erkan, B. (2012). “Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırma- lı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (15):196-218.
  • Eroğlu, Ö., Özdamar, G. (2006). “Türk İmalat Sanayinin Rekabet Gücü ve Beyaz Eşya Sektörü
  • Üzerine Bir İnceleme”. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 6(11): 85-104. Eleren, A. (2007). “Markaların Tüketici Tercih Kriterlerine Göre Analitik Hiyerarşi Süreci Yön- temi ile Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 64.
  • Grubel, H., Lloyd, P. (1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of Internatio- nal Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres.
  • Ishchukova, N., Smutka, L. (2013). “Revealed Comparative Advantage of Russıan Agricultural
  • Exports”. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 4: 941-952. Koçman, Özge (2007). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Beyaz Eşya Sanayinin Uluslararası Pazar- lara Açılması. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Oduro, A., Offei, E. (2014). “Investigating Ghana’s Revealed Comparative Advantage in Agro
  • Processed Products”. Modern Economy, 5: 384-390. Öztürk, A. (2016). “Beyaz Eşya Sektörü”. İş Bankası, 1-38. https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/beyaz_esya_-_mart_2016.pdf
  • Şenoğlu, D. (2003). Measuring Vertical And Horizontal Intra Industry Trade for Turkish Manu- facturing Industry Over Time. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Şimşek, N. (2005). “Türkiye’nin Yatay ve Dikey Endüstri-içi Dış Ticareti”. D.E.Ü.İ.İ.B.F Dergisi, (1): 43-62.
  • Xing, Y. (2007). “Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with
  • Japan and The US”. Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Yaşar, Okan (2010). Türkiye’de Beyaz Eşya Sanayi. Marmara Coğrafya Dergisi, 21: 150-183.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Dilek Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şahin, D. (2016). TÜRK BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: SEÇİLMİŞ ÜLKELERLE KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ. Kesit Akademi Dergisi(4), 105-124.