Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Sayı: 15, 7 - 30, 30.03.2020

Öz

Kaynakça

  • ARICA, Ferit Arda (2017). Siyasal Seçim Kampanyalarında Facebook ve Twitter Kul- lanımı: 2016 ABD Başkanlık Seçimlerinde Hillary Clinton ve Donald Trump’a, Seçmen Kazandıran veya Kaybettiren Dinamikler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • AKYOL, Mevlüt ve ARICA, Ferit Arda (2015). Use of Socialmedia in a Tourism Desti- nation: Users Generated Content in #Turkeyholiday, Journal of Tourism Theory and Research, Cilt: 2, Sayı: 2, ss. 98-111. “Barış Pınarı Harekâtı Nedir, Neden Barış Pınarı Adı Verildi”, http://www.hurriyet.com. tr/gundem/baris-pinari-harekati-nedir-neden-baris-pinari-adi-verildi-41348561, Erişim Tarihi: 21.12.2019.
  • BAYRAKTUTAN, Günseli; BİNARK, Mutlu; ÇOMU, Tuğrul; DOĞU, Burak; İSLAMOĞLU, Gözde (2012). Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nitel-Nicel Arayüzey İncelemesi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 3, ss. 5-29.
  • BEKTAŞ, Arsev (2002). Siyasal Propaganda: Tarihsel Evrimi ve Demokratik Toplumdaki Uygulamaları, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • BOSTANCI, Mustafa (2014). Siyasal İletişim 2.0, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 3, ss. 84-96.
  • BULUNMAZ, Barış (2014). Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı ya da Kim Kazanacak?, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 7, ss. 22-29.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; KILIÇ ÇAKMAK, Ebru; AKGÜN, Özcan; KARADENİZ, Şirin; DE- MİREL, Funda (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • ÇAM, Mehmet (2015). Türkiye’de Basın Reklamlarının Retoriği: Otohaber Dergisinde 1992 ve 2012 Yıllarında Yayınlanan Otomobil İlanlarının Karşılaştırmalı İçerik Analizi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DÜNDAR, Gufran (2018). Siyasal İletişim Bağlamında Kullanıcıların Ürettikleri İçeriklerin Twitter’da Sunumu: Türkiye Anayasa Referandumu Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • FORGAS, Joseph (2007). When Sad is Better Than Happy: Negative Affect can Improve the Quality and Effectiveness of Persuasive Messages and Social Influence Strategies, Journal of Experimental Social Psychology, Cilt: 1, Sayı: 43, ss. 513–528.
  • GENEL, Mehmet Gökhan (2012). Siyasal İletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı; 12 Haziran 2011 Seçimleri “Twitter” Örneği, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Cilt: 2, Sayı: 4, ss. 23-31.
  • GÜVEN, Süleyman (2017). Siyasal İletişim Sürecinin Dönüşümü, Siyasal Katılım ve İleti- şim Teknolojileri, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TO- JDAC, Cilt: 7, Sayı: 2, ss. 175-191.
  • İRVAN, Süleyman (2001). Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 9, ss. 69-106. “İşte Gün Gün Barış Pınarı Harekâtı”, https://www.iha.com.tr/haber-iste-gun-gun-ba- ris-pinari-harekati-806759/, Erişim Tarihi: 21.12.2019.
  • KILIÇ, Aydın Esra (2013). Seçmen Tercihinde İmaj Faktörü: Siyasal Parti ve Aday İma- jı Karşılaştırmasına Yönelik Bir Alan Araştırması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 36, ss. 47-73.
  • LIETSALA, Katri ve SIRKKUNEN, Esa (2008). Social Media: Introduction to the Tools and Processes of Participatory Economy, Tampere University Press: Finland, http:// uta32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/ 10024/65560/978-951-44-7320-3.pdf?sequ- ence=1
  • MCCOMBS, Maxwell (2005). A Look at Agenda-Setting: Past, PresentandFuture, Jour- nalism Studies, Cilt: 6, Sayı: 4, ss. 543-557.
  • MCQUAIL, Denis (1994). Kitle İletişim Kuramı-Giriş, Çev. Ahmet Haluk Yüksel, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • MELEK, Gizem (2015). Medya Arası Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde Hürriyet ve Twitter Üzerine Bir Çalışma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İzmir.
  • OKTAY, Mahmut (2002). Politikada Halkla İlişkiler, İstanbul: Derin Yayınları.
  • ÖZÇETİN, Burak (2018). Kitle İletişim Kuramları, Kavramlar, Okullar, Modeller, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • ÖZKAN, Necati (2007). Seçim Kazandıran Kampanyalar, İstanbul: MediaCat Yayınları. ÖZUTKU, Fatih; KÜÇÜKYILMAZ, Mücahir; ÇAPUR, Hakan; İlter Kemal; SIĞIN, İbrahim; ARI, Yalçın (2014). Sosyal Medyanın ABC’si, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • SATIL, Eyüp (2011). Yeni Medya ve Sosyalleşme, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sel- çuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • SAFKO, Lon ve BRAKE, David (2009). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strate- gies for Business Success, New Jersey: John Wiley&Sons, Inc. http://msport04.free.fr/ Books/The%20Social %20Media%20Bible. pdf.
  • TERKAN, Banu (2007). Basın ve Siyaset İlişkisinin Gündem Belirleme Modeli Çerçevesin- de Bir Analizi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 17, ss. 561-584. TÜRK, Gül (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri, İstanbul Üniversitesi İnet-Tr’13, XVIIIİ. Türkiye’de İnternet Konferansı, İstanbul.
  • YILDIZ, Nuran (2002). Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler, İmajlar ve Medya, Aka- ra: Phoenix Yayınevi.
  • YÜKSEL, Erkan (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitabevi.

SİYASİ LİDERLERİN SOSYAL MEDYA KULLANIM DİNAMİKLERİ: BARIŞ PINARI HAREKÂTI SÜRESİNCE R. T. ERDOĞAN VE D. J. TRUMP’IN TWITTER PAYLAŞIMLARI

Yıl 2020, Sayı: 15, 7 - 30, 30.03.2020

Öz

Sosyal medyanın hayatlarımıza girmesi ile birlikte her alanda kendisini etkin bir güç olarak kabul ettirmesi ve kitlelerin bu mecrayı aktif bir şekilde kullanması, siyasi aktörlerin de sosyal medyayı, kitlelere ulaşabilmek amacıyla kullanmasını beraberinde getirmiştir. Siyasi aktörler, sosyal medya üzerinden kitlelere ilettiği mesajlar sayesinde hem güncel siyasi olaylar hakkında bilgiler vermekte hem de ülke gündemlerini belirleyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, gündem belirleme kuramının sosyal medya üzerinden nasıl kullanıldığını anlamak ve siyasi aktörlerin sosyal medyayı kullanırken ne tür stratejiler izlediklerini belirleyebilmek açısından önemlidir. Bu amaçla Barış Pınarı Harekâtı süresince Erdoğan ve Trump’ın, Twitter üzerinden yapmış oldukları paylaşımlar, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgular, haberin dağılımı, sunumu, yorum ve taraflılığı, önyargı ve nitelik alt başlıkları içerisinde incelenmiştir. Araştırma göstermiştir ki Barış Pınarı Harekâtı süresince Erdoğan’ın paylaşımlarının hemen hepsi operasyon ile ilgili olurken, Trump’ın gündeminde ise daha az yer bulmuştur. Ayrıca Trump’ın, Erdoğan’a kıyasla paylaşımlarında daha negatif bir tutum içerisinde olduğu ve sıklıkla hedef gösteren paylaşımlar yaptığı bulgulanmıştır. Her iki lider de sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanarak, ülke gündeminde yer alan olayları bu mecrada kitlelere ve dış basına sunmayı tercih etmektedirler. Bu sayede ülke gündeminin olduğu kadar sosyal medya gündeminin de belirlenmesinde rol almaktadırlar.

Kaynakça

  • ARICA, Ferit Arda (2017). Siyasal Seçim Kampanyalarında Facebook ve Twitter Kul- lanımı: 2016 ABD Başkanlık Seçimlerinde Hillary Clinton ve Donald Trump’a, Seçmen Kazandıran veya Kaybettiren Dinamikler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • AKYOL, Mevlüt ve ARICA, Ferit Arda (2015). Use of Socialmedia in a Tourism Desti- nation: Users Generated Content in #Turkeyholiday, Journal of Tourism Theory and Research, Cilt: 2, Sayı: 2, ss. 98-111. “Barış Pınarı Harekâtı Nedir, Neden Barış Pınarı Adı Verildi”, http://www.hurriyet.com. tr/gundem/baris-pinari-harekati-nedir-neden-baris-pinari-adi-verildi-41348561, Erişim Tarihi: 21.12.2019.
  • BAYRAKTUTAN, Günseli; BİNARK, Mutlu; ÇOMU, Tuğrul; DOĞU, Burak; İSLAMOĞLU, Gözde (2012). Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nitel-Nicel Arayüzey İncelemesi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 3, ss. 5-29.
  • BEKTAŞ, Arsev (2002). Siyasal Propaganda: Tarihsel Evrimi ve Demokratik Toplumdaki Uygulamaları, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • BOSTANCI, Mustafa (2014). Siyasal İletişim 2.0, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 3, ss. 84-96.
  • BULUNMAZ, Barış (2014). Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı ya da Kim Kazanacak?, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 7, ss. 22-29.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; KILIÇ ÇAKMAK, Ebru; AKGÜN, Özcan; KARADENİZ, Şirin; DE- MİREL, Funda (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • ÇAM, Mehmet (2015). Türkiye’de Basın Reklamlarının Retoriği: Otohaber Dergisinde 1992 ve 2012 Yıllarında Yayınlanan Otomobil İlanlarının Karşılaştırmalı İçerik Analizi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DÜNDAR, Gufran (2018). Siyasal İletişim Bağlamında Kullanıcıların Ürettikleri İçeriklerin Twitter’da Sunumu: Türkiye Anayasa Referandumu Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • FORGAS, Joseph (2007). When Sad is Better Than Happy: Negative Affect can Improve the Quality and Effectiveness of Persuasive Messages and Social Influence Strategies, Journal of Experimental Social Psychology, Cilt: 1, Sayı: 43, ss. 513–528.
  • GENEL, Mehmet Gökhan (2012). Siyasal İletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı; 12 Haziran 2011 Seçimleri “Twitter” Örneği, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Cilt: 2, Sayı: 4, ss. 23-31.
  • GÜVEN, Süleyman (2017). Siyasal İletişim Sürecinin Dönüşümü, Siyasal Katılım ve İleti- şim Teknolojileri, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TO- JDAC, Cilt: 7, Sayı: 2, ss. 175-191.
  • İRVAN, Süleyman (2001). Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 9, ss. 69-106. “İşte Gün Gün Barış Pınarı Harekâtı”, https://www.iha.com.tr/haber-iste-gun-gun-ba- ris-pinari-harekati-806759/, Erişim Tarihi: 21.12.2019.
  • KILIÇ, Aydın Esra (2013). Seçmen Tercihinde İmaj Faktörü: Siyasal Parti ve Aday İma- jı Karşılaştırmasına Yönelik Bir Alan Araştırması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 36, ss. 47-73.
  • LIETSALA, Katri ve SIRKKUNEN, Esa (2008). Social Media: Introduction to the Tools and Processes of Participatory Economy, Tampere University Press: Finland, http:// uta32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/ 10024/65560/978-951-44-7320-3.pdf?sequ- ence=1
  • MCCOMBS, Maxwell (2005). A Look at Agenda-Setting: Past, PresentandFuture, Jour- nalism Studies, Cilt: 6, Sayı: 4, ss. 543-557.
  • MCQUAIL, Denis (1994). Kitle İletişim Kuramı-Giriş, Çev. Ahmet Haluk Yüksel, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • MELEK, Gizem (2015). Medya Arası Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde Hürriyet ve Twitter Üzerine Bir Çalışma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İzmir.
  • OKTAY, Mahmut (2002). Politikada Halkla İlişkiler, İstanbul: Derin Yayınları.
  • ÖZÇETİN, Burak (2018). Kitle İletişim Kuramları, Kavramlar, Okullar, Modeller, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • ÖZKAN, Necati (2007). Seçim Kazandıran Kampanyalar, İstanbul: MediaCat Yayınları. ÖZUTKU, Fatih; KÜÇÜKYILMAZ, Mücahir; ÇAPUR, Hakan; İlter Kemal; SIĞIN, İbrahim; ARI, Yalçın (2014). Sosyal Medyanın ABC’si, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • SATIL, Eyüp (2011). Yeni Medya ve Sosyalleşme, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sel- çuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • SAFKO, Lon ve BRAKE, David (2009). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strate- gies for Business Success, New Jersey: John Wiley&Sons, Inc. http://msport04.free.fr/ Books/The%20Social %20Media%20Bible. pdf.
  • TERKAN, Banu (2007). Basın ve Siyaset İlişkisinin Gündem Belirleme Modeli Çerçevesin- de Bir Analizi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 17, ss. 561-584. TÜRK, Gül (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri, İstanbul Üniversitesi İnet-Tr’13, XVIIIİ. Türkiye’de İnternet Konferansı, İstanbul.
  • YILDIZ, Nuran (2002). Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler, İmajlar ve Medya, Aka- ra: Phoenix Yayınevi.
  • YÜKSEL, Erkan (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitabevi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayda Sabuncuoğlu İnanç Bu kişi benim

Ferit Arda Arıca

Gufran Dündar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Sabuncuoğlu İnanç A., Arıca, F. A., & Dündar G. (2020). SİYASİ LİDERLERİN SOSYAL MEDYA KULLANIM DİNAMİKLERİ: BARIŞ PINARI HAREKÂTI SÜRESİNCE R. T. ERDOĞAN VE D. J. TRUMP’IN TWITTER PAYLAŞIMLARI. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(15), 7-30.