Bu çalışma kadın ve erkeklerin betimleme bağlamında kullandıkları ve yanlı bir dil tutumuna neden olan kalıpsal anlam içerikli tekdüze (stereotype) sözcüklerle, bu sözcüklerin kullanımında
cinsiyet ( gender) faktörünün etkilerine, ve bu bağlamda üretilen tekdüze. dilin biçemsel yapısına odaklandı.20 erkek ve 20 kız, toplam 40 üniversite öğrencisinin katılımıyla iki aşamada gerçekleştirilen çalışmanın ilk aşamasında deneklere kadın ve erkeğin farklı sosyal konumlarda görüntülendiği 4 resim gösterildi ve kendilerinden her bir resmi Semin ve Fiedler'in (1988} Dilsel -Sınıflama Modeline (Linguistic Category Model) göre 5 farklı anlatım düzleminde betimleyen seçeneklerden birini tercih etmeleri, ikinci aşamada ise deneklerden aynı resimleri doğaçlama olarak betimlemeleri istendi. Laboratuar ortamında ses kaydı yapılan anlatımlar Semin ·ve Fiedler'in Dilsel Sınıflama Modeline göre çözümlendi. Sonuçlar deneklerin hem yönlendirilen (birinci aşama) hem de doğaçlama (ikinci aşama)olarak gerçekleşen betimlemelerde resimleri gösterge ve gönderge bağlamında algılayarak nesnel bir dil yanlılığı içinde olduklarını ve bu bağlamda kullanılan tekdüzelendirme dilinin biçemsel yapısının dar anlamlı sıfat ve sıfat işlevli sözcüklerden oluştuğunu ortaya koydu.
Tekdüze Dil Tekdüzelendirme Yanlı Dil Kullanımı Tekdüze Dil, Tekdüzelendirme, Yanlı Dil Kullanımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2002 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Sayı: 1 |