Bu makalede, esas olarak, siyasal iletişim alanında bugüne kadar adlandırılmamış olmakla birlikte, sorunsalına ilişkin pek çok araştırma/inceleme gerçekleştirilmiş bir disiplini literatüre işleme amacı güdülmüştür. Bu disiplinin Batıda geçen adı psephology (seçimbilim)'dir.
Söz konusu alana ilişkin gerçekleştirilen çalışmaların bugüne kadar siyaset sosyolojisi
kapsamında kabul görmekte olduğu bir gerçektir. Bu nedenle, özellikle biz de çalışmamızda bu
kavramlar arası etkileşimin her zaman olabileceği, doğal olayın da bir anlamda bu olduğu kanısını taşıdığımızı belirtmiş bulunmaktayız. Yine de bu durumun yarattığı kavram karmaşasının iletişim
bilimciler olarak en çok bizleri zora soktuğunu da vurgulamadan geçmek istemeyiz. Kısaca, bu
makale, seçimbilim, siyasal iletişim, siyaset sosyolojisi ve seçim sosyolojisi olarak inceleme
alanımızla ilgili olarak sıralamamız gereken bu dört ayrı sosyal bilim disiplini ne kadar öznel tartýþmasýna
son noktayı koymayı hedeflemekten çok tartışmayı alevlendirmeyi erek edinmiştir.
Alana dair yaptığımız değerlendirmede en bariz kendini ortaya koyan sonuçta şu
olmuştur: Demokratik ülkelerde uzun yıllar boyunca yapılmış olan seçim araştırmalarının ortaya
koyduğu, kişilerin oy verme davranışlarının geniş ölçüde toplumsal/sınıfsal grup aidiyeti ve sosyoekonomik
yapılarla ilişkili olduðu gerçeği, toplumsal yapıların karmaşıklaşmasıyla birlikte daha ince
çözümleme tekniklerinin, dolayısıyla daha öznel inceleme alanlarının geliştirilmesi gereksinimine
yol açmış bulunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2003 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Sayı: 3 |