Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

HAMİD NAFİCY’NİN AKSANLI SİNEMASI ÇERÇEVESİNDE FATİH AKIN SİNEMASI VE DUVARA KARŞI FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: Özel Sayı, 77 - 95, 27.11.2024

Öz

1961 yılında Türkiye ile Almanya arasında imzalanan işgücü sözleşmesi neticesinde Almanya’ya düzenli ve büyük çapta bir işçi göçü başladı. Bu sözleşme zaman içinde birçok Türk işçinin Almanya’ya yerleşmesini sağladı. İşçi alımının resmen durdurulduğu 1973 yılının Kasım ayında ise 866 bin Türk nüfusu vardı. 1974 tarihinde uygulamaya konan aile bileşimi uygulamasıyla birlikte Türklerin Almanya’da aileleriyle birlikte yaşamasının yolu açıldı. Günümüzde Almanya’da 3 milyona yakın Türk nüfusu varlığını göstermektedir. İşçi bir ailenin çocuğu olarak bu Türk-Alman diasporasında doğup büyüyen Fatih Akın, sinemasında göçmenlik, kimlik mücadelesi, kültürlerarası etkileşim, kök arayışı ve aidiyet temalarını derinlemesine işledi. Akın’ın film dili ve işlediği temalar, Amerikan-İran diasporasında yaşayan akademisyen Hamid Naficy’nin Aksanlı Sinema kavramıyla paralel bir biçimde örtüşmekte olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma’da; Akın ve Naficy arasındaki bu ortak yaklaşımlarının neler olduğunu irdelenecektir. Naficy’nin Aksanlı Sineması çerçevesinde Akın’ın Duvara Karşı filmi analiz edilecektir.

Kaynakça

  • Anadolu Ajansı. (2023, Aralık 18). Almanya'da neonazilerin Mölln kentinde 3 Türk'ü öldürmesinin üzerinden 30 yıl geçti. https://aa.com.tr
  • Aytemiz, P. (2022). Transnasyonel sinemada aidiyetin görselleştirilmesi: Fatih Akın’ın Duvara Karşı filminde kimlik, ev ve yersizlik kavramları. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 13(2), 45-60. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine
  • Çağlar, A. (2018). The politics of multiculturalism in the new Europe. In T. Modood & P. Werbner (Eds.), Hyphenated identities and the limits of culture (ss. Europe: Zed Books). Centre for International Law. 1967. 1967 Protocol Relating to the Status of Refugees. Accessed November 18, 2024. https://cil.nus.edu.sg/wp-content/uploads/2019/02/1967-Protocol-Relating-to-the-Status-of-Refugees.pdf.
  • Cumhuriyet. (2024, Ocak 14). Şarkılarla Türkiye’den Almanya’ya işçi göçünün hikayesi. https://www.cumhuriyet.com.tr/kultur-sanat/sarkilarla-turkiyeden-almanyaya-isci-gocunun-hikayesi-1926862
  • Demirağ, H., & Kakışım, C. (2018). Process of migration of Turks in Germany: Comparison of the first and third generations. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 75, 123–152.
  • Diken. (2023, Aralık, 17). Emek göçünün 60’ıncı yılı: Biz buralı mıyız? https://www.diken.com.tr/emek-gocunun-60inci-yili-biz-burali-miyiz/
  • Ensonhaber, (2023, Aralık, 19) Almanya’ya damga vuran 50 Türk. https://www.ensonhaber.com/galeri/almanyaya-damga-vuran-50-turk/1
  • Erkayhan, Ş., & Ödekan, A. (2008). Almanya’da yeni nesil Türk sanatçılar ve hayali vatan: Türkiye. İTÜ Dergisi, 22.
  • Gelenek.org. (2002). Türkiye'den göçün 41. yılında bir durum değerlendirmesi: Almanya’daki göçmenler ne durumda?Gelenek. https://gelenek.org/turkiyeden-gocun-41yilinda-bir-durum-degerlendirmesi-almanyadaki-gocmenler-ne-durumda/#easy-footnote-bottom-3-18711
  • Genel, M. G. (2011). Almanya’da yaşayan Türklerin Türk medyasını takip etme eğilimleri. Atatürk İletişim Dergisi, s. 47. https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniiletisim/issue/2762
  • Gezer Evlioğlu, E. (2023). Sinema ve göç (ss. 29-30, 215-262).
  • Günay, E., Atılgan, D., & Serin, E. (2017). Dünyada ve Türkiye’de göç yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 45.
  • Hall, S. (1998). Eski ve yeni kimlikler, eski ve yeni etkinlikler (Çev. A. Yılmaz). In S. Hall & M. Jacques (Eds.), Yeni zamanlar (ss. 63-67). Bilim ve Sanat.
  • Hürriyet. (2021, 28 Kasım). Misafirlikten ev sahipliğine… 60 yıllık göç hikayesi. Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-pazar/misafirlikten-ev-sahipligine-60-yillik-goc-hikayesi-41948833
  • Kaçar, F. (2023). Fatih Akın’ın filmlerinde kimlik, ötekilik ve göç olgusu. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 311.
  • Kültür, N. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. T.C. Dışişleri Bakanlığı (t.y.) Türkiye-Almanya siyasi ilişkileri. https://www.mfa.gov.tr/turkiye-almanya_-siyasi-iliskileri.tr.mfa
  • Ünver, O. C. (2002). Almanya'ya Türk işgücü göçü - Geçmişten geleceğe sorunlar, imkanlar ve fırsatlar. Göç Araştırmaları Dergisi, 15(2), (ss. 192)
  • Vardar, S. (2021, Ekim 30). Türkiye’den Almanya’ya işçi göçünün 60 yılı: Göç çocukları. Kronos37. https://kronos37.news/turkiyeden-almanyaya-isci-gocunun-60-yili-goc-cocuklari/
  • Naficy, Hamid. (2001) Aksanlı Sinema (Accented Cinema), (ss.24-41, 346-349) Northwestern University. (2023, Aralık 18). Hamid Naficy https://communication.northwestern.edu/faculty/hamid-naficy.html
  • Wikipedia. (2023, Aralık 18). Avrupa’daki Türkler. Avrupa’daki Türkler. https://wikipedia.org/wiki/Avrupa'daki_Türkler
  • Yıldırımoğlu, H. (2005). Uluslararası emek göçü: Almanya’ya Türk emek göçü. Kamu-İş, 8(1), 2005.

FATIH AKIN CINEMAWITHIN THE FRAMEWORK OF HAMID NAFICY’S ACCENTED CINEMA AND THE EXAMPLE OF THE FILM AGAINST THE WALL

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: Özel Sayı, 77 - 95, 27.11.2024

Öz

In 1961, as a result of the labor contract signed between Turkey and Germany, a regular and large-scale labor migration to Germany began. This contract enabled many Turkish workers to settle in Germany over time. In November 1973, when the labor migration was officially stopped, there were 866 thousand Turks in Germany. In 1974, with the introduction of family reunification, Turks were allowed to live in Germany with their families. Today, there are close to 3 million Turks in Germany. Born and raised in this Turkish-German diaspora as the child of a working-class family, Fatih Akın has explored the themes of immigration, identity struggle, intercultural interaction, the search for roots and belonging in his cinema. Akın's film language and themes are thought to overlap in parallel with the concept of Accented Cinema of Hamid Naficy, an academic living in the American-Iranian diaspora. This study will examine what these common approaches between Akın and Naficy are. Akın's film Against the Wall will be analyzed within the framework of Naficy's Accented Cinema.

Kaynakça

  • Anadolu Ajansı. (2023, Aralık 18). Almanya'da neonazilerin Mölln kentinde 3 Türk'ü öldürmesinin üzerinden 30 yıl geçti. https://aa.com.tr
  • Aytemiz, P. (2022). Transnasyonel sinemada aidiyetin görselleştirilmesi: Fatih Akın’ın Duvara Karşı filminde kimlik, ev ve yersizlik kavramları. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 13(2), 45-60. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine
  • Çağlar, A. (2018). The politics of multiculturalism in the new Europe. In T. Modood & P. Werbner (Eds.), Hyphenated identities and the limits of culture (ss. Europe: Zed Books). Centre for International Law. 1967. 1967 Protocol Relating to the Status of Refugees. Accessed November 18, 2024. https://cil.nus.edu.sg/wp-content/uploads/2019/02/1967-Protocol-Relating-to-the-Status-of-Refugees.pdf.
  • Cumhuriyet. (2024, Ocak 14). Şarkılarla Türkiye’den Almanya’ya işçi göçünün hikayesi. https://www.cumhuriyet.com.tr/kultur-sanat/sarkilarla-turkiyeden-almanyaya-isci-gocunun-hikayesi-1926862
  • Demirağ, H., & Kakışım, C. (2018). Process of migration of Turks in Germany: Comparison of the first and third generations. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 75, 123–152.
  • Diken. (2023, Aralık, 17). Emek göçünün 60’ıncı yılı: Biz buralı mıyız? https://www.diken.com.tr/emek-gocunun-60inci-yili-biz-burali-miyiz/
  • Ensonhaber, (2023, Aralık, 19) Almanya’ya damga vuran 50 Türk. https://www.ensonhaber.com/galeri/almanyaya-damga-vuran-50-turk/1
  • Erkayhan, Ş., & Ödekan, A. (2008). Almanya’da yeni nesil Türk sanatçılar ve hayali vatan: Türkiye. İTÜ Dergisi, 22.
  • Gelenek.org. (2002). Türkiye'den göçün 41. yılında bir durum değerlendirmesi: Almanya’daki göçmenler ne durumda?Gelenek. https://gelenek.org/turkiyeden-gocun-41yilinda-bir-durum-degerlendirmesi-almanyadaki-gocmenler-ne-durumda/#easy-footnote-bottom-3-18711
  • Genel, M. G. (2011). Almanya’da yaşayan Türklerin Türk medyasını takip etme eğilimleri. Atatürk İletişim Dergisi, s. 47. https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniiletisim/issue/2762
  • Gezer Evlioğlu, E. (2023). Sinema ve göç (ss. 29-30, 215-262).
  • Günay, E., Atılgan, D., & Serin, E. (2017). Dünyada ve Türkiye’de göç yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 45.
  • Hall, S. (1998). Eski ve yeni kimlikler, eski ve yeni etkinlikler (Çev. A. Yılmaz). In S. Hall & M. Jacques (Eds.), Yeni zamanlar (ss. 63-67). Bilim ve Sanat.
  • Hürriyet. (2021, 28 Kasım). Misafirlikten ev sahipliğine… 60 yıllık göç hikayesi. Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-pazar/misafirlikten-ev-sahipligine-60-yillik-goc-hikayesi-41948833
  • Kaçar, F. (2023). Fatih Akın’ın filmlerinde kimlik, ötekilik ve göç olgusu. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 311.
  • Kültür, N. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. T.C. Dışişleri Bakanlığı (t.y.) Türkiye-Almanya siyasi ilişkileri. https://www.mfa.gov.tr/turkiye-almanya_-siyasi-iliskileri.tr.mfa
  • Ünver, O. C. (2002). Almanya'ya Türk işgücü göçü - Geçmişten geleceğe sorunlar, imkanlar ve fırsatlar. Göç Araştırmaları Dergisi, 15(2), (ss. 192)
  • Vardar, S. (2021, Ekim 30). Türkiye’den Almanya’ya işçi göçünün 60 yılı: Göç çocukları. Kronos37. https://kronos37.news/turkiyeden-almanyaya-isci-gocunun-60-yili-goc-cocuklari/
  • Naficy, Hamid. (2001) Aksanlı Sinema (Accented Cinema), (ss.24-41, 346-349) Northwestern University. (2023, Aralık 18). Hamid Naficy https://communication.northwestern.edu/faculty/hamid-naficy.html
  • Wikipedia. (2023, Aralık 18). Avrupa’daki Türkler. Avrupa’daki Türkler. https://wikipedia.org/wiki/Avrupa'daki_Türkler
  • Yıldırımoğlu, H. (2005). Uluslararası emek göçü: Almanya’ya Türk emek göçü. Kamu-İş, 8(1), 2005.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kemal Dinçsay 0009-0003-7746-3265

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 22 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Dinçsay, K. (2024). HAMİD NAFİCY’NİN AKSANLI SİNEMASI ÇERÇEVESİNDE FATİH AKIN SİNEMASI VE DUVARA KARŞI FİLMİ ÖRNEĞİ. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 1(Özel Sayı), 77-95.