Our aim in this essay is to take a look at cartoons under philosophical
light. What are some of the similarities between philosophy and the art of
cartooning? In what ways can cartoons be helpful to philosophy? What are some of
the problems cartoons pose for philosophy? Perhaps the most basic philosophical
question concerning cartoons is, “What is a cartoon?”. We argue that it is not easy
to pin down necessary and sufficient conditions for something being a cartoon.
We defend the view that cartoons form a class whose members are interconnected
with the Wittgensteinian “family resemblance” relations. We then look into the
problems involved in finding a connectionist parallel-processing correlate of the
Wittgensteinian notion in the context of cartoons.
Bu yazının amacı karikatürü felsefi büyüteç altına almaktır. Felsefe ile
karikatür sanatı arasında ne gibi benzerlikler bulunur? Karikatür felsefeye ne
şekillerde yardımcı olabilir? Karikatüre özgü ne gibi felsefi problemler vardır?
Felsefenin karikatür hakkında soracağı en temel soru herhâlde “Karikatür nedir?”
sorusudur. Bir şeyin karikatür olmasının gerekli ve yeterli koşullarını bulmanın
olası olmadığını savunuyoruz. Karikatürlerin Wittgenstein’cı anlamda “aile
benzerliği” ilişkileriyle bir araya gelen bir sınıf oluşturduğunu söylüyor, böyle
bir sınıfın üyelerini bir arada tutan şeyin bilişsel bilimlerdeki sinir ağı terimleriyle
açıklanabilmesinin olanaklılığını sorguluyoruz.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 3 - 2016 |