Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Diotima, Teacher of Socrates

Yıl 2018, Sayı: 1 - 2018, 11 - 26, 10.04.2018

Öz

In Plato’s Symposium, Diotima promises to teach Socrates the mysteries of eros. However, the most controversial point superseding her teachings is the fact that she is a woman. For the period when the dialogue was written, she was a female within a male-dominated environment; furthermore, she was claimed to teach something to Socrates, who was considered one of the seven sages. Thus, based on this claim, the commentators interpret Diotima in different ways. Some say that she is a fiction, some say that as a real woman she symbolizes the change in the philosophy of Plato, and some say that Diotima is rather an alter-ego of Socrates and that it is Socrates himself who speaks through her. Taking all these different interpretations into consideration, this paper will attempt to analyze in detail the gender and the teachings of Diotima.

Kaynakça

  • Benardete, S. (1993). Plato’s Symposium. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bloom, A. (1993). Ladder of Love. Love&Friendship içinde (ss. 429-546). NY: Simon and Schuster.
  • De Luise, F. (2014). Why is Diotima Socrates’ First Teacher? Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 1, 137-155.
  • Evans, N. (2006). Diotima and Demeter as Mystagogues in Plato's Symposium. Hypatia, 21(2), 1-27.
  • Foti, V. M. (2003). Vision’s Invisibles: Philosophical Explorations. NY: State of New York Press.
  • Frede, D. (1993). Out of the Cave: What Socrates Learned from Diotima. R. M. Rosen & J. Farrell (Ed.), Nomodeiktes: Greek Studies in Honor of Martin Ostwald içinde (ss. 397-422). USA: University of Chicago Press.
  • Halperin, D. (1990). Why is Diotima a Woman? One Hundred Years of Homosexuality and Other Essays on Greek Love içinde (ss. 113-152). NY: Routledge.
  • Irigaray, L. (1989). Sorcerer Love: A Reading of Plato’s Symposium, Diotima’s Speech (E. H. Kuykendall, Çev.). Hypathia, 3(3), 32-44.
  • Nehamas, A. (2007). Beauty of Body, Nobility of Soul: The Pursuit of Love in Plato’s Symposium. D. Scott (Ed.), Maieusis: Essays in Ancient Philosophy in Honour of Myles Burnyeat içinde (ss. 97-135). Oxford: OUP.
  • Sheffield, F. C. C. (2006). Plato’s Symposium: The Ethics of Desire. Oxford: OUP.
  • Nye, A. (1989). The Hidden Host: Irigaray and Diotima at Plato’s Symposium. Hypatia, 3(3), 45-61.
  • Platon (1998). Şölen (A. Erhat & S. Eyuboğlu, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Platon (2000). Devlet (S. Eyuboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yay.
  • Platon (2010). Şölen (B. Akar, Çev.). İstanbul: Şule Yay.
  • Reeve, C. D. C. (2013). Blindness and Reorientation: Problems in Plato’s Republic. Oxford: OUP.
  • Rosen, S. (1999). Plato’s Symposium. Indiana: St. Augustine’s Press. Saxonhouse, A. W. (1984). Eros and the Female in Greek Political Thought: An Interpretation of Plato’s Symposium. Political Theory, 12(1), 5-27.
  • Vlastos, G. (1973). The Individual as Object of Love in Plato. Platonic Studies içinde (ss. 3-34). Princeton: Princeton University Press.
  • Vlastos, G. (1995). Was Plato a Feminist? D.W. Graham (Ed.), Studies in Greek Philosophy: Socrates, Plato, and Their Tradition içinde (ss. 133-146). Princeton: Princeton University Press.

Sokrates’in Öğretmeni Diotima

Yıl 2018, Sayı: 1 - 2018, 11 - 26, 10.04.2018

Öz

Diotima, Platon’un Symposium diyalogunda karşımıza çıkan ve Sokrates’e erosun gizemlerini öğretmeyi vadeden bir öğretmendir. Fakat öğretisinden önce en çok tartışılan nokta onun bir kadın olmasıdır. Çünkü diyalogun yazıldığı dönemde hakim olan erkek egemen kültürde var olan bir kadındır; üstelik de yedi bilgeden biri sayılan Sokrates’e bir şeyler öğreteceğini iddia etmektedir. Yorumcular da bu iddiadan hareketle Diotima’ya dair farklı okumalar yaparlar. Kimisi onun kurgusal olduğunu, kimisi gerçek bir kadın olarak Platon’un felsefesindeki değişmeyi simgelediğini, bir kısmı ise Diotima’nın bir kadını simgelemekten ziyade Sokrates’in alter-egosu olduğunu ve aslında Sokrates’in onun ağzından söylemek istediklerini söylediğini belirtir. Makalede tüm bu farklı okumalar dikkate alınarak, cinsiyeti ve öğretisi ayrıntılarıyla analiz edilmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Benardete, S. (1993). Plato’s Symposium. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bloom, A. (1993). Ladder of Love. Love&Friendship içinde (ss. 429-546). NY: Simon and Schuster.
  • De Luise, F. (2014). Why is Diotima Socrates’ First Teacher? Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 1, 137-155.
  • Evans, N. (2006). Diotima and Demeter as Mystagogues in Plato's Symposium. Hypatia, 21(2), 1-27.
  • Foti, V. M. (2003). Vision’s Invisibles: Philosophical Explorations. NY: State of New York Press.
  • Frede, D. (1993). Out of the Cave: What Socrates Learned from Diotima. R. M. Rosen & J. Farrell (Ed.), Nomodeiktes: Greek Studies in Honor of Martin Ostwald içinde (ss. 397-422). USA: University of Chicago Press.
  • Halperin, D. (1990). Why is Diotima a Woman? One Hundred Years of Homosexuality and Other Essays on Greek Love içinde (ss. 113-152). NY: Routledge.
  • Irigaray, L. (1989). Sorcerer Love: A Reading of Plato’s Symposium, Diotima’s Speech (E. H. Kuykendall, Çev.). Hypathia, 3(3), 32-44.
  • Nehamas, A. (2007). Beauty of Body, Nobility of Soul: The Pursuit of Love in Plato’s Symposium. D. Scott (Ed.), Maieusis: Essays in Ancient Philosophy in Honour of Myles Burnyeat içinde (ss. 97-135). Oxford: OUP.
  • Sheffield, F. C. C. (2006). Plato’s Symposium: The Ethics of Desire. Oxford: OUP.
  • Nye, A. (1989). The Hidden Host: Irigaray and Diotima at Plato’s Symposium. Hypatia, 3(3), 45-61.
  • Platon (1998). Şölen (A. Erhat & S. Eyuboğlu, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Platon (2000). Devlet (S. Eyuboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yay.
  • Platon (2010). Şölen (B. Akar, Çev.). İstanbul: Şule Yay.
  • Reeve, C. D. C. (2013). Blindness and Reorientation: Problems in Plato’s Republic. Oxford: OUP.
  • Rosen, S. (1999). Plato’s Symposium. Indiana: St. Augustine’s Press. Saxonhouse, A. W. (1984). Eros and the Female in Greek Political Thought: An Interpretation of Plato’s Symposium. Political Theory, 12(1), 5-27.
  • Vlastos, G. (1973). The Individual as Object of Love in Plato. Platonic Studies içinde (ss. 3-34). Princeton: Princeton University Press.
  • Vlastos, G. (1995). Was Plato a Feminist? D.W. Graham (Ed.), Studies in Greek Philosophy: Socrates, Plato, and Their Tradition içinde (ss. 133-146). Princeton: Princeton University Press.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Çağrı Mutlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 1 - 2018

Kaynak Göster

APA Çağrı Mutlu, E. (2018). Sokrates’in Öğretmeni Diotima. Kilikya Felsefe Dergisi(1), 11-26.
AMA Çağrı Mutlu E. Sokrates’in Öğretmeni Diotima. KFD. Nisan 2018;(1):11-26.
Chicago Çağrı Mutlu, Esra. “Sokrates’in Öğretmeni Diotima”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 1 (Nisan 2018): 11-26.
EndNote Çağrı Mutlu E (01 Nisan 2018) Sokrates’in Öğretmeni Diotima. Kilikya Felsefe Dergisi 1 11–26.
IEEE E. Çağrı Mutlu, “Sokrates’in Öğretmeni Diotima”, KFD, sy. 1, ss. 11–26, Nisan 2018.
ISNAD Çağrı Mutlu, Esra. “Sokrates’in Öğretmeni Diotima”. Kilikya Felsefe Dergisi 1 (Nisan 2018), 11-26.
JAMA Çağrı Mutlu E. Sokrates’in Öğretmeni Diotima. KFD. 2018;:11–26.
MLA Çağrı Mutlu, Esra. “Sokrates’in Öğretmeni Diotima”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 1, 2018, ss. 11-26.
Vancouver Çağrı Mutlu E. Sokrates’in Öğretmeni Diotima. KFD. 2018(1):11-26.