Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 20, 162 - 171, 29.05.2019
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.446773

Öz

Türkiye’de
son yıllarda kadınların işgücüne yüksek oranda katılımı ve çalışan kadın
sayısının artmasıyla birlikte; okul öncesi çocuk bakımına yönelik ihtiyaç da
artmıştır. Bu çalışmanın amacı anne ve babaların okul öncesi eğitimde özel kreş
ve anaokulu tercihine yönelik tutumlarının konjoint analizi ile ortaya
konmasıdır. Çok değişkenli analiz tekniklerinden biri olan konjoint analizi,
daha çok pazarlama araştırmalarında tüketici tercihlerinin değerlendirilmesinde
kullanılan bir tekniktir. Bu çalışmada ebeveynlerin hizmet ve eğitim
sektörlerinde faaliyet gösteren özel kreş ve anaokulu tercihlerini etkileyen
unsurların önem sıralamasını yapmak ve yorumlamak amacıyla kullanılmıştır.
Analizde kullanılan veri, Eskişehir’deki özel kreş ve anaokullarından birine
kayıtlı 2-6 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerden 2018 yılı Ocak ayında elde
edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmen ilgisinin tercihler üzerinde en önemli
etkiye sahip olduğu, ardından sırasıyla; ortam koşulları, aylık ücret ve öğretmen
eğitim düzeyinin geldiği belirlenmiştir. Ayrıca servis, tecrübe ve konum
özellikleri de birbirine çok yakın değerler alarak en az önem verilen
özellikler olarak saptanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre bu alanda
hizmet ve eğitim veren özel kuruluşların hangi özelliklere göre daha fazla
tercih edilebileceği yorumlanmıştır.


Kaynakça

  • GREEN, P. E. ve SRİNİVASAN, S. (1978). “Conjoint Analysis in Consumer Research :Issues and Outlook”, Journal of Consumer Research, 103-123.
  • GÜNEŞ, C., BİRECİKLİ, Ş. Ü. ve YILDIRIM, Z. (2017). “Çalışan Kadının Çocuk Bakım Tercihi: Havuzlanmış Verilerle Kesikli TercihModellerinin Karşılaştırılması”, Sosyal Güvenlik Dergisi, 123-144.
  • HAİR, J. F., ANDERSON, R. E., TATHAM, R. L. ve BLACK, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice-Hall.
  • HASANBAŞOĞLU, B. ve DURGUN, Ö. (2016). “Türkiye'de Tüketicilerin Okul Öncesi Eğitim Kurumları Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması ( Trabzon İli Örneği)”, Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 136-157.
  • KAKICI, H., EMEÇ, H. ve ÜÇDOĞRUK, Ş. (2007). “Türkiye'de Çalışan Kadınların Çocuk Bakım Tercihleri”, Ekonometri ve İstatistik, 20-40.
  • OKTAY, A. (1990). “Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim. M. Ü”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 151-160.
  • POLAT, C. ve ÇELMELİ, Ö. (2015). “Okulöncesi Eğitim Kurumu Seçiminde Tüketici Tercih Etkenleri”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 144-166.
  • ROSE, K. K. ve ELİCKER, J. (2008). “Parental Decision Making About Child Care”, Journal of Family Issues, 1161-1184.
  • SARAÇLI, S. (2004). Müşteri Tercihlerinin Araştırılmasında Konjoint Analizi ve Bireysel Emeklilik Sistemi Üzerine Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SÖNMEZ, H. (2006). “Müsteri Tercihleri İçin Konjoint Analizi Uygulaması: Ev Bilgisayarı Nasıl Seçilir”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 185-196.
  • ŞEN, H. ve ÇEMREK, F. (2004). “Konjoint Analizi ve Özel Dersane Tercihine Yönelik Bir Uygulama”, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 105-119.
  • TATLIDİL, H. (1995). Konjoint Analizi Ders Notları, Hacettepe Üniversitesi, Istatistik Bölümü,. Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Duygu Tunalı 0000-0002-6582-1710

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Tunalı, D. (2019). EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 11(20), 162-171. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.446773
AMA Tunalı D. EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). Mayıs 2019;11(20):162-171. doi:10.20990/kilisiibfakademik.446773
Chicago Tunalı, Duygu. “EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 11, sy. 20 (Mayıs 2019): 162-71. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.446773.
EndNote Tunalı D (01 Mayıs 2019) EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 11 20 162–171.
IEEE D. Tunalı, “EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), c. 11, sy. 20, ss. 162–171, 2019, doi: 10.20990/kilisiibfakademik.446773.
ISNAD Tunalı, Duygu. “EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 11/20 (Mayıs 2019), 162-171. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.446773.
JAMA Tunalı D. EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2019;11:162–171.
MLA Tunalı, Duygu. “EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), c. 11, sy. 20, 2019, ss. 162-71, doi:10.20990/kilisiibfakademik.446773.
Vancouver Tunalı D. EBEVEYNLERİN ÖZEL KREŞ VE ANAOKULU TERCİHİNE YÖNELİK TUTUMLARININ KONJOİNT ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2019;11(20):162-71.