Abstract
Purpose: This study aims to cluster similar provinces of Turkey according to (i) below-high school and (ii) high school and above-high school education level indicators using cluster analysis methods.
Design/Methodology: The annual most recent data for 81 provinces were taken from the education statistics for the year 2022 published on the official website of the Turkish Statistical Institute. A two-stage cluster analysis method was used to identify similar provinces.
Findings: According to indicators of education level below the high school level, the first cluster consists of 17 provinces (Adıyaman, Ağrı, Bingöl, Bitlis, Diyarbakır, Gaziantep, Hakkâri, Kars, Mardin, Muş, Siirt, Şanlıurfa, Van, Batman, Şırnak, Iğdır and Kilis) and the second cluster consists of 64 provinces (other remaining provinces). The 17 provinces in the first cluster are eastern provinces where education needs to be increased. According to the education level indicators at high school and high school level, the first cluster consists of 6 provinces (Ankara, Çanakkale, Eskisehir, Isparta, Istanbul, and Izmir), and the second cluster consists of 75 provinces (the remaining other provinces). The six provinces in the first cluster are western provinces where education is advanced.
Limitations: The limitation of the study is that cluster analyses were conducted for Turkey's 81 provinces and 2022 cross-sectional data.
Originality/Value: The use of the two-stage cluster analysis method, which allows the number of clusters to be automatically determined according to AIC and BIC criteria, unlike the Ward and K-means methods used in cluster analysis, contributes to the original value of the research. Considering that the increase in education benefits people and society, it points out the importance of the study in providing meaningful and valuable information by creating awareness among individuals and policymakers in the relevant provinces by identifying similar provinces with clustering methods.
Education Türkiye Two-Step Cluster Analysis Multivariate Statistics.
Öz
Amaç: Bu çalışmanın amacı, (i) lise altı ve (ii) lise ve lise üstü eğitim düzeyi göstergelerine göre Türkiye'nin birbirine benzer illerinin kümeleme analiz yöntemleri ile kümelenmesidir.
Tasarım/Yöntem: 81 ilin yıllık en güncel verileri Türkiye İstatistik Kurumu'nun resmi internet sitesinde yayınlanan 2022 yılı eğitim istatistiklerinden alınmıştır. Benzer illerin belirlenmesi için iki aşamalı kümeleme analizi yöntemi kullanıldı.
Bulgular: Lise düzeyinin altındaki eğitim düzeyi göstergelerine göre 17 ilden oluşan birinci küme (Adıyaman, Ağrı, Bingöl, Bitlis, Diyarbakır, Gaziantep, Hakkâri, Kars, Mardin, Muş, Siirt, Şanlıurfa, Van, Batman, Şırnak, Iğdır ve Kilis) ve ikinci küme 64 ilden (diğer kalan iller) oluşmaktadır. Birinci kümedeki 17 il eğitimin arttırılması gereken doğu illeridir. Lise ve lise düzeyindeki eğitim düzeyi göstergelerine göre birinci küme 6 ilden (Ankara, Çanakkale, Eskisehir, Isparta, İstanbul ve İzmir) ve ikinci küme ise 75 ilden (geri kalan diğer iller) oluşmaktadır. Birinci kümedeki 6 il eğitimin ileri düzeyde olduğu batı illeridir.
Sınırlılıklar: Kümeleme analizlerinin Türkiye'nin 81 ili ve 2022 yılı kesit verileri için yapılması çalışmanın sınırlılıklarıdır.
Özgünlük/Değer: Kümeleme analizlerinde kullanılan Ward ve k-ortalama yöntemlerinde farklı olarak küme sayısının AIC ve BIC kriterlerine göre otomatik olarak belirlenmesine imkân tanıyan iki aşamalı kümeleme analiz yönteminin kullanılması araştırmanın özgün değerine katkı sağlamaktadır. Eğitim artışının insanlar ve toplum üzerinde bir fayda sağladığı düşünüldüğünde, benzer illerin kümeleme yöntemleri ile belirlenmesiyle hem ilgili illerdeki bireylere hem de politika yapıcılara farkındalık yaratılarak anlamlı ve faydalı bilgilerin sağlanması çalışmanın önemine işaret etmektedir.
Eğitim Türkiye İki Aşamalı Kümeleme Analizi Çok Değişkenli İstatistik.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Ekonomisi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 31 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.