Bu çalışmanın amacı, Kitsantas (2012)
tarafından geliştirilen “Teacher Efficacy Scale for Classroom Diversity
(TESCD)- Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen Yeterlilik Ölçeği” isimli
ölçeğin Türkçeye uyarlanmasını sağlamaktır. Özgün ölçek İngilizce olup, tek
faktörlü ve 10 maddeden oluşmaktadır. Özgün ölçeğin oluşturulmasında 417
öğretmen adayından toplanan veriler ile faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca
ölçeğin yapısını desteklemek için kuramsal olarak benzer yapıyı ölçtüğü
düşünülen ölçekler ile ilişkisine bakılmıştır. Ölçeğin uyarlanması üç aşamada gerçekleştirilmiştir.
İlk aşamada uzman çevirmenler ölçeği Türkçeye çevirmiştir. Türkçeye çevrilen
ölçeğin dil, kültür ve içerik uyumunun sağlanması için uzman görüşlerine
başvurulmuş ve gerekli değişiklikler yapılmıştır. Anlam kaymalarını gidermek
için ölçek yeniden İngilizceye çevrilmiştir. Anlam kaymaları giderildikten
sonra ölçek tekrar Türkçeye çevrilmiştir. İkinci ve üçüncü aşamada ölçeğin yapı
geçerliliğini ortaya koyabilmek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri yapılmış, güvenirliliği belirlemek için Cronbach Alfa katsayısı
hesaplanmıştır. Bu aşamalarda 305 öğretmen adayından ayrı ayrı toplanan veriler
kullanılmıştır. Uyarlama sonucunda elde edilen “Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik
İçin Öğretmen Yeterlilik Ölçeği” özgün ölçekte olduğu gibi tek faktörlü ve 10
maddeden oluşmaktadır. Ölçek geçerli ve güvenilir olarak dilimize ve
kültürümüze kazandırılmıştır. Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen
Yeterlilik Ölçeğinin ülkemizde yapılacak çalışmalarda kullanılabilecek
yeterlilikte, geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Journal Section | Eğitim |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 19, 2017 |
Acceptance Date | December 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 14 |