Muvahhidler XII. ve XIII. yüzyıllarda Kuzey Afrika ve Endülüs’te yaşamış önemli bir gücün temsilcileridir. Nitekim Muvahhidler bölgede kendilerine has medeniyet inşa etmişler, siyasî, ekonomik, coğrafî ve askerî alanlarda çok önemli atılımlar gerçekleştirmişlerdir. Muvahhidler fıkhî olarak Malikî mezhebine ve îtikâdî olarak da Eş’arî mezhebine tâbi olmakla beraber yeni arayış ve açılımlarla geleneksel anlayış ve uygulamaların dışına çıkmışlardır. Bu makalede XII. ve XIII. Yüzyıllarda Kuzey Afrika ve Endülüs’te ortaya çıkan Muvahhidler Devleti’nin mezhebî kimliğinde ortaya çıkan kelâmî tezahürler konu edilecektir. Bununla birlikte Muvahhidler’in mezhebî kimliğinin oluşmasında önemli bir etkiye sahip olan Muhammed b. Tûmert’e (öl. 1130) ait inanç ve politika bağlamındaki düşünceler değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Hüküm sürdüğü dönem itibariyle İslam Tarihi açısından en güçlü siyasî, askerî, ekonomik gücü ve dinî otoriteyi temsil eden Muvahhidler Devleti’nin mezhebî yapısı ülkemizde hak ettiği akademik ilgiyi görememiştir. Halbuki Muvahhidler miladî 1121-1269 yılları arasında Kuzey Afrika ve Endülüs’te yaşamış amelde Malikî ve son dönemlerinde Zahirî bir yapıya; itikatta ise Eş’arî bir yapıya sahip olan çok önemli bir devlettir. Bu devletin siyasi ve itikâdî mimarı durumunda olan Muhammed b. Tûmert hicrî 471 (1078) veya 474 (1081) yılında Fas’ın Antiatlas dağlarındaki Sûs şehrinde doğmuştur. Murabıtlar Devleti’nin Müşebbihe ve Mücessime Mezheplerinin itikâdî görüşlerine meylederek dinin tevhid ilkesini ihlal ettiğini öne süren İbn Tûmert, Berberî kabilelerin de desteğini alarak Murâbıtlar’ı ortadan kaldırmış yerine Muvahhidler Devleti’ni kurmuştur. Ancak onun kurduğu bu devlet de sadece bir buçuk asır kadar dünya sahnesinde kaldıktan sonra Mâlikî fakihlerin de desteğini alan Merîniler’in başlattığı karşı devrim hareketleri ile tarih sahnesinden silinmiştir. Bu makalede Muvahhidler’in tarih sahnesinden silinmesine neden olan siyasî, dînî ve mezhebî eğilimler ve bunların kelâmî tezahürler bu araştırmanın kapsamını oluşturacaktır. Araştırmanın kapsamı ile ilgili bilgi sunan bütün kaynaklar taranarak elde edilecek olan veriler birbirleri ile mukayese edilmek suretiyle tarafsız ve objektif bir metodoloji ile incelenecektir.
This article examines the theological manifestations within the sectarian identity of the Al-Mohads during the Muwahhidūn era of the 12th and 13th centuries. It explores the significant civilization created by Muslim Arabs in North Africa and Andalusia and the consequent political, economic, geographical, and military developments of the era. A focal point of this study is the examination of the political and religious ideologies of Muhammad Ibn Tūmart, a prominent Berber leader and mentor who exerted significant influence during this period. The Almohads, a formidable state in North Africa and Andalusia from 1121 to 1269, embraced the Maliki school of thought on Islamic law and Ash'arism on matters of faith. Ibn Tūmart, the political and religious architect of this state, was born in the Hijri year 471 (1078 or 1081) in the city of Sûs in the Anti-Atlas Mountains of Morocco. With the support of Berber tribes, Ibn Tūmart seized control of the Almoravid state, which he accused of deviating from the principles of Tawhid by adopting Muşabbiha and Mucassima beliefs, and subsequently founded the Almohad state. However, the Almohad state lasted for only one and a half centuries before its demise.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Sects, Kalam |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2024 |
Submission Date | May 26, 2024 |
Acceptance Date | September 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 25 |
Our journal, which was published as Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Theology Faculty, changed its name to Kilitbahir as of August 1, 2019.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.