Öz*
Bu makale Tefsir tarih yazıcılığının Batı
orayantalist hegemonyası altında kaldığını Taberi'nin Camiu'l-Beyan adlı
tefsiri hakkında söylenen iki iddiayı temel alarak tartışmaktadır. Bu iddialardan
birincisi Theodor Nöldeke'ye ait olup Taberi Tefsirinin uzun bir süre
kaybolduğunu dile getirmektedir. İkincisi ise Goldziher’e ait olup bu tefsirin
1901 yılında bulunup ilk kez Mısırda basıldığıdır. Her iki oryantalistin iddia
Batılı, Müslüman, Arab ve Türk Tefsir tarihçilerince sorgusuzca alınmış ve
hakikat olarak kabul görmüştür. Bu araştırma birinci iddianın doğru olmadığını
kütüphane kayıtlarından çıkarmaktadır. Dolayısıyla kaybolma ve bulunma gibi bir
durum söz konusu değildir. İkinci iddia ise Osmanlı devlet arşivleri
belgelerine dayanarak basım girişiminin Mısır'dan önce İstanbul'da olduğunudur.
Araştırma oryantalistlerin Tefsir Tarihine dair öne sürdükleri iddiaların
dikkatli incelenmesi gerektiğini savunmaktadır.
* Bu çalışma
"Has Tabari’s Tafsir, Jami’ al-Bayan Ever Been Lost?
Rethinking the Historiography of Tafsir in the Light of Ottoman Documents"
(Hemisphere 32/2 2017 ss. 15-24) adlı İngilizce makalemizin gözden geçirilmiş
ve geliştirilmiş Türkçe hazırlanmış halidir. Bu çalışmamız 113K241 nolu TÜBİTAK projesi çerçevesinde hazırlanmıştır. Desteğinden
dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Tübitak
113K241
Bu çalışmamız 113K241 nolu TÜBİTAK projesi çerçevesinde hazırlanmıştır. Desteğinden dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Abstract
This article discusses the hegemony of wetern scholars on the historiography of Tafsir, focusing particularly on two orientalist claims on Tabari’s Tafsir, Jami’al-Bayan. The first claim which comes from Theoder Nöldeke is that Tabari's Tafsir was been lost for a long time. The second claim belong to Goldziher is that the Tafsir was discovered and published in Egypt. These two prominent figures’ arguments have been accepted as unquestionable and absolute knowledge by successive scholars, Western, Muslim, Arab or Turks. The article argued the claims of Nöldeke by using Library cataloques and of Goldziher by Ottoman Archives documents. Library catalogues and Ottoman documents prove that Tafsir of Taberi was never been lost and hence did not need to be discovered since the libraries has full of manuscripts. Moreover the Tafsir was been tried to beprinted in Istanbul before in Egypt. It is suggested that western claims, arguments or knowledge on Tafsirs need to be carefully investigated.
113K241
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 113K241 |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | October 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.